لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۳

« رییس جمهور اوباما ضرورت دارد، روی سردی روابطش با افغانستان دوباره فکر کند»


روزنامه زیر عنوان « رییس جمهور اوباما ضرورت دارد، روی سردی روابطش با افغانستان دوباره فکر کند» می نویسد:
حامد کرزی رییس جمهور افغانستان حد اقل ثابت می سازد که رنجش آشکارا میان روسای جمهور امریکا و افغانستان جادهء یک طرفه نه خواهد بود.
بارک اوباما در جریان بازدید هفته گذشته اش از افغانستان و هم چنان درمصاحبه های تلویزیونی بعدی خود، به صراحت نا رضایتیش را ازاجراآت وعمل کرد آقای کرزی بیان داشت. اما آقای کرزی در جواب، نه تنها باین بیانات توجه نکرد، بلکه در چند روز گذشته، مداخله غرب را درانتخابات سال گذشته ریاست جمهوری تقبیح نموده، اعلان کرد، اگر ایالات متحدهء امریکا کرزی را به حیث یک دست نشانده تحت فشار قرار دهد درآن صورت وی با طالبان یک جا خواهد شد.

روزنامه می افزاید، با درنظرداشت مفاد ومفهوم این جنگ، ما با بارک اوبا ما می باشیم. زیرا اوباما کرزی را زیر فشار قرار می دهد تا فساد اداری را در حکومتش، خاصتاً در جنوب افغانستان از بین ببرد. جای که عساکر امریکایی تلاش دارند کنترول ونفوذ طالب هارا از بین ببرند.

ادعای رییس جمهور کرزی از مداخلهء غرب در امور انتخابات شاید ناشی از این فشار باشد، اما موثق و قابل باورنیست. هم چنان اقدام او در جهت مذاکره با طالبان نا پخته وقبل از وقت است.

سوال اینجاست که نشر وپخش این اختلافات در مجموع ، آیا ماموریت ایالات متحده امریکا را در افغانستان کمک می نماید یا صدمه میرساند.؟

چنان معلوم نمی شود که معامله و رفتار بارک اوباما با آقای کرزی از یک ستراتیژی دقیق جریان داشته باشد.
آیا بارک اوباما فکر می کند که تحت فشار قرار دادن رییس جمهور افغانستان، احتمالا او را وادارخواهد ساخت به نگرانی های ایالات متحده امریکا پاسخگو باشد؟

آیا آقای کرزی کوشش می کند به مردم افغانستان نشان بدهد که حمایت امریکا ازحکومت بدنام وی بدون قید وشرط نیست؟

اگر چنین باشد، درآن صورت وی غلط محاسبه کرده است. کرزی نه تنها جسورانه ومظنونانه به بیانات جواب داد، بلکه اوهمچنان به مخالفت افغان ها علیهء نیروها وقیمومیت سیاسی خارجی ها متوسل شد.

روزنامه واشنگتن پست در ادامهء مقاله می نویسد:
در بعضی جهات عمده هردو حکومت هنوز هم با هم همکاری می کنند. آقای کرزی در هفته گذشته صحبت تلفونی آشتی جویانه ای با خانم کلنتن وزیر خارجه امریکا داشت وبه روز یکشنبه کرزی به قندهار سفر کرد تا حمایت مردم را برای عملیاتی که عنقریب از سوی نیروهای ایالات متحده امریکا وناتو در قندهارآغاز میشود جلب کند.

به نوشتهء روزنامه، رییس جمهور افغانستان در طول یک دهه گذشته نشان داد که وی مخالف بنیاد گرایی وتروریزم است واز جانبی اونیز یقیناً می داند که کشورش به غرض شکست طالبان وتروریزم به نیروهای امریکایی ضرورت دارد.
بناً بارک اوباما مسلماً درک می کند که بدیل دیگر به جای کرزی وجود ندارد وجنگی را که او در سیاست خارجی اش گنجانیده است، نیز بدون همکاری قوی رهبر افغانستان موفق نمی شود.

اما وقت آن گذشته که بارک اوباما حالا دست به ساختن مشارکت بزند و این نیز دشوار است که بیبینیم بی احترامی و توهین آشکار به آقای کرزی، چگونه کمک خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG