لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۱

«افزایش معتادین، مشکل بزرگ تر از کشت خشخاش می باشد»


زلمی افضلی سخنگوی وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان
زلمی افضلی سخنگوی وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان
مقامات وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان افزایش معتادین مواد مخدر را در کشور مشکل بزرگ تر از کشت خشخاش دانسته و می گویند که در راستای تداوی معتادین به طور همه جانبه اقدام می کنند.

زلمی افضلی سخنگوی این وزارت به روز پنجشنبه در یک نشست خبری گفت که قرار است مراکز بزرگ تداوی معتادین در بخش های مختلف افغانستان ایجاد شود.

وی گفت تا اکنون ایالات متحدهء امریکا و کانادا تعهد کمک مالی را برای اجرای این برنامه کرده اند و اظهار امیدواری کرد تا کشور های دیگر نیز این برنامه را حمایت مالی کنند.

به گفتهء آقای افضلی وزارت مبارزه با مواد مخدر در همکاری با سایر ارگان های مربوطه تلاش خواهند کرد تا مراکز جامع تداوی معتادین را در بخش های مختلف کشور ایجاد کنند.
وی در ادامه گفت:
« یک مشکل بزرگ در افغانستان معتادین هستند، به همین منظور رهبری وزارت مبارزه با مواد مخدر سه ماه می شود که بالای این پروسه کار می کند. نظر به جلسهء که با کمسیون مبارزه با مواد مخدر ولسی جرگه، وزارت صحت عامه و وزارت کار و امور اجتماعی داشتیم، ما به این نتیجه رسیدیم که برنامه کاهش/تقاضا را یک چوکات ملی بدهیم و در هفت زون افغانستان مراکز جامع معتادین را ایجاد کنیم.»

به گفتهء مقامات وزارت مبارزه با مواد مخدر ایجاد مراکز بزرگ تداوی معتادین در کشور نخست از ولایت هلمند که گفته می شود بیشترین کشت خشخاش در آن صورت می گیرد، آغاز می شود.

در بخش این نشست خبری سخنگوی وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان گفت که تلاش ها به خاطر محو کشت کوکنار در تمام ولایات این کشور نیز ادامه دارد.

آقای افضلی گفت، در صورت تطبیق این روند در چند ولایت، تا اخیر سال جاری کشت خشخاش در پنج ولایت دیگر نیز صفر خواهد شد.

به اساس آمار ها هم اکنون نزدیک به یکونیم ملیون نفر در افغانستان به انواع مختلف مواد مخدر معتاد هستند.

گفته می شود که هر معتاد روزانه یک دالر را صرف مواد مخدر می کند که روزانه یکونیم ملیون دالر در این راستا به مصرف می رسد.

کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان یکی از مشکلات عمدهء دولت این کشور به شمار می رود که این مساله انتقاد های شدید جامعهء جهانی را نیز به همراه داشته است.

با آن که مبارزه علیه مواد مخدر از چندین سال در افغانستان ادامه دارد و دولت این کشور همواره از کاهش در کشت و تولید مواد مخدر سخن گفته است، اما هنوز هم افغانستان بزرگ ترین تولید کننده مواد مخدر در سطح جهان است.

گزارشگر: سید فتح محمد «بها»
XS
SM
MD
LG