لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۰

« رد بودجه بالای پروژه های انکشافی، تاثیر منفی می گذارد»


عزیز شمس سخنگوی وزارت مالیه
عزیز شمس سخنگوی وزارت مالیه
وزارت مالیه افغانستان می گوید، رد بودجه ملی امسال از سوی ولسی جرگه این کشور تاثیر منفی بالای اجرای پروژه های انکشافی و سایر امور مربوط به حکومت می گذارد.

عزیز شمس سخنگوی وزارت مالیه به روز پنجشنبه به رادیو آزادی در کابل گفت که هر چند بودجه انکشافی به اراده دولت افغانستان نیست زیرا بخش اعظم این بودجه از کمک های خارجی تمویل می شود، با آن هم سعی شده تا بودجه ملی سال جاری با در نظرداشت نیازمندی های اساسی برای سکتور ها و فعالیت های که در راستای انکشاف دراز مدت کشور اهمیت اساسی دارند، تهیه شود.
آقای شمس در مورد گفت:
« عمدتاً بودجهء عادی ما برای بخش معاشات کارمندان دولت و برای خریداری بعضی ضروریات کوچک ادارات است. برنامه های بزرگ انکشافی ما شامل بودجه انکشافی می شود. به تاخیر افتادن هر دو بودجه در تطبیق برنامه ها و در انکشاف و توسعهء که پیش رو است و هر نهاد دولتی آن را در برنامه های خود دارند، باعث به تعویق افتادن همین برنامه ها می شود. »

مدت یک ماه می شود که در خصوص بودجه ملی سال 1389 شمسی در شورای ملی افغانستان بحث می گردد، اما بالاخره این بودجه در موج از انتقادات پس از مباحثات زیاد به روز چهارشنبه به وسیله وکلای ولسی جرگه رد شد.

اکثریت نماینده گان مردم در ولسی جرگه می گویند که توازن در بودجه انکشافی مد نظر گرفته نشده و در تهیه بودجه به نیازمندی های اساسی توجه نشده است.

در همین حال شماری از کارشناسان افغان به این باور اند که هر گاه تصویب بودجه از سوی شورای ملی این کشور به تاخیر انداخته شود سبب می گردد که برخی از وزارت ها نتوانند مثل سال گذشته تمام بودجه شان را به مصرف برسانند.

حمیدالله فاروقی استاد پوهنځی اقتصاد پوهنتون کابل و یکی از کارشناسان امور اقتصادی در صحبت با رادیو آزادی خواهان تصویب هر چه زود تر بودجه به وسیله شورای ملی شد و از نماینده گان مردم خواست که با این مساله برخورد سیاسی نکنند.
وی در ادامه گفت:
« اگر پارلمان با چنین مسایل برخورد ثلیقه یی یا برخورد سیاسی بکند، فکر می کنم جایز نیست و در حالت که کشور ما به آبادی و اعمار ضرورت دارد و مردم ما به رسیده گی های بیشتر ضرورت دارند، اجازه دهند تا حکومت با در نظر داشت اشکالات که است کار های تطبیق پروژه ها و کار مصرف بودجه انکشافی را به وقت و زمانش عملی کند. اما اگر در متن بودجه نواقص وجود دارد، شفافیت ها وجود ندارد و در ساختار و محتوای بودجه عدالت سکتوری و جغرافیایی در نظر گرفته نشده، به نظر من وزارت مالیه و حکومت باید در این راستا توجهء جدی کنند تا آرزومندی های نماینده گان ملت برآورده شود.»

وزارت مالیه افغانستان هر چند می گوید که بودجه امسال در مقایسه با سال های قبل دقیق تر ترتیب شده، اما می افزاید که تلاش می کند در تفاهم با وکلای شورای ملی با آوردن برخی از اصلاحات این بودجه را به زودی دوباره غرض تصویب به این شورا بفرستد.

بودجه ملی شامل بودجه انکشافی و عادی می شود و به گفته مقامات وزارت مالیه، بودجه انکشافی امسال 82 اعشاریه 5 ملیارد افغانی و بودجه عادی 115 ملیارد افغانی پیشنهاد شده است.


گزارش از ستار «فروغ»
XS
SM
MD
LG