لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۴

سازمان عفو بین الملل: دستاورد های زنان خیلی شکننده می باشد


سازمان عفو بین الملل بروز سه شنبه گفت که سو قصد و گلوله باری روز دوشنبه بالای یک سیاستمدار زن در افغانستان نشان می دهد، دستاورد های را که زنان بعد از شکست طالبان در آن کشور حاصل کرده اند، خیلی شکننده می باشد.

در شهر پلخمری مرکز ولایت بغلان، نادیه کیانی یک عضو شورای آن ولایت مورد سو قصد قرار گرفته، وضعیت صحی موصوف وخیم گزارش داده شده است.

تا حال هیچ گروهء مسوولیت این حادثه را به عهده نگرفته است.

سام ظریفی مسوول برنامهء آسیا پاسفیک سازمان عفو بین الملل می گوید:
« نادیهء کیانی یک قربانی دیگر خشونت های منظمی می باشد که زنان را در زنده گی اجتماعی افغانستان، مورد هدف قرار می دهد.»

آقای ظریفی می افزاید:
« حکومت افغانستان و نیرو های بین المللی حامی آن در زمینهء فراهم آوری شرایط مصوون برای خانم های که در عرصهء اجتماعی کار می کنند، ناکام شده اند. فعال بودن زنان افغان در خارج از محدودء خانه های شان، محک اساسی موثریت حکومت افغانستان و نیرو های مستقر ناتو در افغانستان، می باشد »

زنان افغان که در فعالیت های اجتماعی نقش دارند با تهدیدات در حال افزایش، به خصوص در مناطق تحت کنترول طالبان، مواجه می باشند.

ماه گذشته فوزیه کوفی یک عضو ولسی جرگهء افغانستان، در جریان مسافرت از شهرجلال آباد به کابل، مورد حملهء یک شخص مسلح قرار گرفته، مجروح شد.

در ماه اپریل سال گذشته، ستاره اچکزی عضو شورای ولایتی کندهار در آن ولایت کشته شد.

سازمان عفو بین الملل در مورد حملات متعدد بر علیهء زنان در افغانستان، راپورها و گزارش های زیاد را دریافت کرده است.

سام ظریفی می گوید:
«حکومت حامد کرزی و نیرو های مستقر امریکایی و ناتو در افغانستان، باید گزارش ها و موارد حملات و تهدید ها را بر علیهء زنان، مورد پیگرد قرار دهند.»

اعلامیهء سازمان ملل متحد در مورد محو خشونت علیهء زنان، از همهء کشور های جهان می طلبد، به خاطر جلوگیری از خشونت، همهء موارد خشونت علیه زنان را بدون در نظرداشت هویت مرتکبین آن، با در نظر داشت قوانین کشورهای شان در این رابطه، مورد تحقیق و بررسی قرار دهند.

XS
SM
MD
LG