لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۴

«اوباما طی یک نامه از تلاش های کرزی قدردانی کرد»


رییس جمهور کرزی با همتای امریکایی اش بارک اوباما
رییس جمهور کرزی با همتای امریکایی اش بارک اوباما
به دنبال کشیده گی های لفظی میان کابل و واشنگتن، به نظر می رسد که نامه تازه رییس جمهور ایالات متحده امریکا به این کشیده گی ها نقطه پایان گذاشته و امیدواری های تازه یی را به هدف ادامه همکاری های استراتیژیک میان دو کشور ایجاد کرده است.

این نامه به تازه گی از سوی بارک اوباما به رییس جمهور کرزی فرستاده شده و ضمن قدردانی از پذیرایی گرم که در کابل از وی صورت گرفته بود، به ادامه گفتگو ها در واشنگتن نیز تاکید صورت گرفته است.

احمد ضیا سیامک هروی یک سخنگوی رییس جمهور کرزی در مورد توضیحات بیشتر ارایه کرده، گفت:
« در این نامه مناسبات افغانستان و ایالات متحده امریکا استراتیژیک توصیف شده و گفته شده که برای دست یافتن به اهداف مشترک و همکاری های بیشتر، لازم به کار بیشتر است. از رییس جمهور اسلامی افغانستان به منظور تلاش های شان در راستای برقراری امن و بازسازی افغانستان قدردانی شده است.
اصلاً هیچ گفتهء عنوانی ایالات متحده امریکا از سوی رییس جمهور صورت نگرفته بود.»

قرار است دیدار رییس جمهور کرزی از واشنگتن به تاریخ 12 ماه می یعنی تا حدود یک ماه دیگر صورت گیرد.

گفته شده است که در این دیدار مسایل متعدد وابسته به افغانستان و منطقه مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

نامه رییس جمهور ایالات متحده امریکا در حالی به ارگ ریاست جمهوری افغانستان مواصلت کرده است که در این اواخر اظهارات رییس جمهور کرزی در خصوص دست داشتن خارجی ها در تقلب های انتخاباتی سال گذشته، فضای تیره یی دیپلوماتیکی را سبب شده بود.

اما عبدالکبیر رنجبر یک عضو ولسی جرگه افغانستان نامهء رییس جمهور اوباما به رییس جمهور کرزی و لحن وی در نامه را به نفع هر دو کشور می داند.
آقای رنجبر در ادامه می گوید:
« فکر می کنم آقای اوباما شرایط افغانستان را درک کرد و لحن خود را ملایم تر ساخت. الرغم که آنها گفته اند که این به این مفهم نیست که ما از مسایل مطروحه خویش بگذریم و آقای کرزی به حیث یک دوست نیرومند استراتیژیک ما است، من فکر می کنم کار بسیار خوب کرده اند و به نفع دوستی هر دو کشور است و ما منتظر عکس العمل آقای کرزی هستیم.»

افغانستان و ایالات متحده امریکا پس از سقوط اداره طالبان روابط شان را رنگ تازه یی دادند و ایالات متحده امریکا در کنار کمک های بشری به افغان ها در زمینه تقویت امنیت و جلوگیری از فعالیت های تروریستی نیز با افزایش سربازانش، نیز همکاری کرده است.

اما کارشناسان افغان به این نظر اند که دو کشور افغانستان و ایالات متحده و سایر کشورهای که عساکر شان در افغانستان و به افغان ها در زمینه های مختلف همکاری می کنند باید با درک بیشتر از اوضاع رفتار کرده و زمینه ایجاد تنش های بیشتر را که مخالفین از آن بهره و سود می برند، فراهم نکنند.


گزارش از برشنا « نظری »
XS
SM
MD
LG