لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۱

«6 سیستم نظارتی برای بلند بردن کیفیت پروژه ها روی دست است»


جار الله منصوری وزیر احیا و انکشاف دهات
جار الله منصوری وزیر احیا و انکشاف دهات
وزیر احیا و انکشاف دهات افغانستان می گوید، یک سیستم نظارتی را عملی خواهد کرد تا پروگرام همبستگی ملی به طور عادلانه در 34 ولایت افغانستان تطبیق شود.

وزارت احیا و انکشاف دهات افغانستان در نظر دارد تا در سال جاری دست زورمندان را در زمینه تطبیق برنامه همبستگی ملی کوتاه ساخته و با اجرای سیستم نظارتی از سوی مردم، کیفیت پروژه ها را ارتقا دهد.

جار الله منصوری وزیر احیا و انکشاف دهات حین ارزیابی کار کرد های این وزارت در سال گذشته، به روز شنبه در کابل به خبرنگاران گفت، که آنان شش سیستم نظارتی را روی دست دارند تا با تطبیق آن کیفیت پروژه ها مطابق به خواست باشنده گان دهات بالا برده شود.

آقای منصوری این سیستم نظارتی را خیلی موثر دانست و گفت:
«6 سیستم نظارتی را برای اطمینان از کیفیت کار ایجاد می کنیم، نوع اول سیستم نظارت مردمی است، نوع دوم نظارت ولایتی است ریاست های احیا و انکشاف دهات را که در ولایات داریم آنها مکلف به نظارت از تطبیق پروژه ها هستند، نوع سوم نظارت در محل، نظارت برنامه وی است، نوع چهارم نظارت مرکزی است و نوع نهای آن ایجاد کمیته نظارتی مشترک می باشد.»

وزیر احیا و انکشاف دهات افغانستان گفت، که در سال گذشته صد ها پروژه انکشافی در دهات و به خصوص نقاط دور افتاده کشور به اجرا گذاشته شده است که 12 میلیارد افغانی در اجرای این پروژه ها به مصرف رسیده است.

به گفته وی برنامه های کار به مقابل غذا نیز در این جریان راه اندازی شده است که بیش از 400 هزار خانواده از آن بهره مند شده اند.

اما گفته می شود مردم از کیفیت پروژه ها در قرا و قصبات راضی نبوده، نفوذ زورمندان در شورا های انکشافی را یکی از عوامل اساسی تطبیق غیر عادلانه پروژه های همبستگی ملی و سایر فعالیت های این وزارت در دهات می دانند.

اما وزیر احیا و انکشاف دهات افغانستان می گوید، در گذشته این مساله در شماری از مناطق تا حدودی وجود داشته، اما در مرحله بعدی دست زورمندان از پروگرام همبستگی به کلی کوتاه خواهد بود و همه پروژه ها بطور عادلانه تطبیق خواهد شد.

با این همه تلاش های این وزارت و مصرف ملیونها دالر در پروگرام همبستگی ملی، شماری از مردم تاکید دارند که هنوز هم زورمندان تسلط خود را در دهات دارند و به تطبیق درست و موثر پروگرام همبستگی ملی با شک و تردید می نگرند.

اما مقامات وزارت احیا و انکشاف دهات به این باور اند که در سال روان به این مشکل رسیده گی جدی خواهد شد تا مردم و کشور های کمک کننده از آن راضی باشند.


فیض الله قرداش
XS
SM
MD
LG