لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۰

«حکومت باید وزرای باقی مانده را به ولسی جرگه معرفی نماید»


محمد یونس قانونی رییس ولسی جرگه
محمد یونس قانونی رییس ولسی جرگه
جلسهء عمومی روز شنبه ولسی جرگهء افغانستان در رابطه به معرفی وزرای باقی مانده و فرستادن خطوط اساسی کشور به این جرگه و ایجاد کمسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی اختصاص داشت.

ولسی جرگهء افغانستان می گوید حکومت این کشور باید در رابطه به معرفی اعضای باقی ماندهء کابینه و فرستادن خطوط اساسی کشور به این جرگه و ایجاد کمسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی به زودترین فرصت اقدام کند.

در ختم این جلسه رییس ولسی جرگه با جمع بندی نظریات نماینده های مردم زمان مشخصی را تعیین کرد تا حکومت افغانستان در رابطه به هرسه موضوع اجراات نماید.

محمد یونس قانونی این موضوع را به رای نماینده های مردم گذاشت که به اکثریت آرا از سوی آنها تایید گردید.

به گفتهء آقای قانونی نبود کمسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی در چند سال گذشته باعث به وجود آمدن مشکلات گونه گون شده و اکنون باید در این رابطه توجه جدی صورت گیرد.

رییس جمهور کرزی تا اکنون دوبار اعضای کابینهء جدید را جهت گرفتن رای اعتماد ولسی جرگه معرفی کرده است اما هر دوبار تعداد زیاد وزرای پیشنهادی از سوی ولسی جرگه رد گردیده و فقط 14 تن آنها موفق به کست رای اعتماد گردیدند.

در همین حال احمد ضیا سیامک سخنگوی رییس جمهور کرزی به رادیو آزادی گفت، که تلاش صورت می گیرد تا خواسته های ولسی جرگه افغانستان به وقت معین آن بر آورده شود.

این که رییس جمهور افغانستان تاچی زمانی خواهد توانست اعضای باقی مانده کابینه را به شورای ملی معرفی کند این مساله جدا است، اما به گفته کار شناسان برخورد اعضای ولسی جرگه افغانستان با وزرای پیشنهاد یک موضوع اساسی است که باید راه درستی برای آن سنجیده شود.

زیرا کارشناسان با اشاره به رد بسیاری از وزرای پیشنهادی می گویند، که مساله تکمیل شدن کابینه با رای اعضای ولسی جرگه نیز بسته گی دارد.


گزارشگر: سید فتح محمد "بها"
XS
SM
MD
LG