لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۲

«غرب دانست با تهدید افغانستان، منافع خودشان نیز در خطر است»


روزنامه های کابل به روز یکشنبه در مورد مسایل متعدد از جمله روند تلاش ها برای آوردن صلح و هم چنان مسایل امنیتی مطالب و تبصره های را به نشر رسانده اند.

سرنوشت
روزنامه سرنوشت در مورد روابط حکومت افغانستان با جهان غرب مطلبی را به نشر رسانده و نوشته است که نرمش اخیر در اظهارات و عملکرد غرب، پیروزی رییس جمهور کرزی بوده است.

روزنامه در ادامه گفته است که جهانیان دانسته اند، در صورت که به منافع این کشور صدمه یی وارد شود، منافع خودشان نیز در خطر خواهد بود.

روزنامه در جای دیگری در مورد رقابت های قدرت ها در افغانستان مطلبی را به نشر رسانده و نوشته است که افغانستان به محل بر خورد شکارچی های کهنه کار مبدل شده است.

انیس
روزنامه دولتی انیس در سرمقاله شماره امروز خود در مورد کشیده گی های اخیر لفظی میان افغانستان و امریکا پرداخته و با اشاره به نامه رییس جمهور ایالات متحده گفته است که این کشیده گی ها به پایان رسیده است.

روزنامه در جای دیگری در مورد جرگه مشورتی صلح در افغانستان تبصره کرده و با اشاره به بحث های که قرار است در این جرگه صورت گیرد نوشته است که این جرگه گامی به سوی صلح و آشتی خواهد بود.

مساله توازن در برنامه های انکشافی و نیاز برای مبارزه با مواد مخدر از دیگر مطالب روزنامه است.

ویسا

روزنامه ویسا نیز در مورد رخداد ها و تحولات در افغانستان و پیوند آن با روابط این کشور با جهان تبصره کرده است.

مقاله نویس با اشاره به تشنج های لفظی که به تازه گی ایجاد شده بود، با عنوان برجسته یی نوشته است که امریکا نمی تواند بدون جلب رضایت افغانستان در این کشور موفق شود.

روزنامه در عین حال بخش های اظهارات رییس جمهور ایالات متحده امریکا را در صفحه اول خود به نشر رسانده که گفته است، رییس جمهور کرزی حامی قوی و متحد اساسی امریکا است.

روزنامه گزارشی هم در مورد دو ژورنالیست اختطاف شده فرانسوی در افغانستان به نشر رسانده است.

افغانستان تایمز
روزنامه انگلیسی زبان افغانستان تایمز در سرمقاله شماره امروز خود در مورد همکاری مردم برای موفقیت برنامه های انکشافی سخن زده است.

مقاله نویس گفته است که همکاری مردم برای اجرای همه برنامه ها و هم چنان دانستن از خواسته های اساسی آن برای اجرای پروژه های انکشافی بسیار ضروری است.

روزنامه در جای دیگری از تهدید مواد مخدر در افغانستان سخن زده و کارتونی را به نشر رسانده که در آن یک جوان حلق آویز شده با غوزه کوکنار نشان داده شده است.

اصلاح و هیواد
روزنامه های دولتی اصلاح و هیواد نیز برخی مطالب تحلیلی را به نشر رسانده اند.

هیواد در سرمقاله شماره امروز خود در مورد اجرای برنامه های بازسازی سخن زده و نوشته است که برای رشد اقتصادی و پایان دادن به فقر نیاز است تا برنامه های بازسازی به صورت جدی عملی شود.

اما اصلاح با اشاره به انتقاد های که از سوی رییس جمهور کرزی صورت گرفت و واکنش های نیز درپی داشت نوشته است که رییس جمهور کرزی تدبیر سیاسی و ملی خود را به نمایش گذاشت.

باختر
روزنامه باختر از نماینده گان مردم در ولسی جرگه افغانستان انتقاد کرده است که حالا به مسایل بزرگ کشوری متوجه شده اند.

مقاله نویس در ادامه گفته است، در حالی که دوره کار ولسی جرگه افغانستان در حال تکمیل شدن است، نماینده گان مردم حالا از حکومت خواسته اند تا خطوط اساسی کار خود را برای تصویب به مجلس ارسال کند.

روزنامه با اشاره به حضور نیروهای بین المللی و هم چنان ضرورت به حضور بیشتر این نیروها در افغانستان نوشته است، تا زمان برقراری ثبات، خروج نیروهای بین المللی از افغانستان کار درستی نخواهد بود.


این روزنامه ها را برشنا نظری مرور کرده است.
XS
SM
MD
LG