لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۴

ویکنس: وضعیت موجود زنان افغان نگران کننده است


رابرت ویکنس معاون نماینده سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان
رابرت ویکنس معاون نماینده سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان
در گزارش دو صفحه ای که فشرده آن در دسترس رسانه ها قرار گرفت وضعیت زنان کشور های آسیا پسفیک نگران کننده خوانده شده و مشارکت زنان در مسایل اقصاد، سیاست و حکومت داری ناچیز تذکر داده شده است.

داکتر رابرت ویکنس معاون نماینده سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان که به روز یکشنبه با معین وزارت امور زنان و رییس کمسیون مستقل حقوق بشر در رابطه به گزارش منتشر شده توضیحات می داد یک بار دیگر از وضعیت موجود زنان افغان ابراز نگرانی کرد.

داکتر ویکنس گفت، با وجود مشکلات موجود، زنان افغان می توانند در تامین امنیت در کنار مردان سهم فعال داشته باشند و ملل متحد نیز در این زمینه همکاری می کند.
وی افزود:
« من می خواهم که برای پیشرفت اقتصادی و سیاسی در افغانستان تاکید کنم تا به سوی تساوی جنسیت گام برداشته شود. راپور انکشاف بشری آسیا پسفیک به افغانستان این زمینه را فراهم می سازد که با تجارب کشورهای دیگر در جهت تساوی جنسیت رسیده گی نماید. من به نماینده گی از فامیل سازمان ملل و جامعه جهانی می خواهم بگویم که ما نه تنها دولت افغانستان را بلکه تمام نهاد های را که به خاطر تساوی جنسیت مبارزه می کنند، به خاطر آینده روشن حمایت می کنیم.»

در گزارش تازه کشورهای آسیا پسفیک سه پشنهاد عمده برای رسیدن به اهداف تساوی جنسیت ارایه شده که شامل عرصه های اقتصاد، سیاست و حقوق زنان است.

خانم مژگان مصطفوی معین وزارت امور زنان افغانستان می گوید، طی هشت سال گذشته تغییرات چشمگیر و مثبت در وضعیت زنان افغان به وجود آمده است.

در بخشی از گزارش تازه کشورهای آسیا پسفیک در خصوص زنان آمده است که صرف یک دهم زنان در کشور های آسیا پسفیک از خشونت همسران شان راپور داده اند در حال که به اساس این گزارش در نصف کشور های جنوب آسیا هیچ گونه قانون در مقابل خشونت خانواده گی وجود ندارد.

داکتر سیما سمر رییس کمسیون حقوق بشر افغانستان نیز با تمرکز روی بخش های این گزارش به دشواری های که زنان افغان در مناطق روستایی افغانستان با آن رو به رو اند، روشنی انداخت.

در این گزارش گفته شده که اشتراک زنان در سیستم قضایی ضعیف است و در عین حال افسران اناث پولیس از 12 تا 19 درصد نیروی پولیس را تشکیل می دهند. ولی مسوولان وزارت امور زنان می گویند که در تلاش تعدیل قوانین اند تا بتوانند حضور زنان را در عرصه های مختلف تقویت کنند.

راپور سالانه کشورهای آسیا پسفیک در مورد زنان در حالی به نشر رسیده که زنان افغان تا هنوز هم با مشکلات جدی رو به رو اند و میزان خشونت در برابر زنان افغان تا هنوز هم بلند است.


حمید پژمان
XS
SM
MD
LG