لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۶

عمر:رییس و دیگر اعضای کمسیون انتخابات اعلان می شوند


وحید عمر سخنگوی رییس جمهور افغانستان
وحید عمر سخنگوی رییس جمهور افغانستان
حکومت افغانستان می گوید، رییس کمسیون مستقل انتخابات و رییس دارالانشای این کمسیون تا چند روز دیگر تعیین می گردند.

در حالی که سرنوشت فرمان رد شدهء رییس جمهور افغانستان در رابطه به قانون انتخابات از سوی ولسی جرگه تا اکنون معلوم نیست مقامات حکومت افغانستان می گویند به زودی رییس کمسیون مستقل انتخابات افغانستان، رییس دارالانشای این کمسیون و پنج عضو با صلاحیت کمسیون شکایت های انتخاباتی به اساس فرمان تازهء رییس جمهور تعیین خواهند شد.

وحید عمر سخنگوی رییس جمهور افغانستان روز سه شنبه به خبرنگاران گفت، که کار معرفی این مقامات کمسیون انتخابات تکمیل گردیده است اما فیصله رییس جمهور در این خصوص پس از یک سلسله مشوره ها اعلان می گردد.

به گفتهء آقای عمر قرار است رییس جمهور کرزی در این مورد به روز پنجشنبه با روسای هر دو مجلس شورای ملی، قاضی القضات، وزیر عدلیه و شخصیت های سیاسی نشستی داشته باشد.

رییس کمسیون مستقل انتخابات افغانستان و رییس دارالانشای این کمسیون چند روز پیش به دلیل آنچه برخی کارشناسان فشار های داخلی و بین المللی خوانده اند از سمت های شان کنار رفتند.

رییس جمهور کرزی به اساس فرمان تازه اش پنج عضو کمسیون شکایت های انتخاباتی را معرفی خواهد کرد.

آقای عمر در جواب به سوالی که آیا این فرمان پس از رد شدن از سوی ولسی جرگه حیثیت قانونی خواهد داشت، چنین گفت:
«قانون اساسی افغانستان می گوید که فرمان تقنینی رییس جمهور افغانستان باید از طرف شورای ملی افغانستان رد یا تایید شود، تا زمانی که هردو مجلس پارلمان فیصله نه کنند در رابطه به این فرمان، این فرمان رییس جمهور نافض است.»

فرمان تقنینی رییس جمهور افغانستان پس از رد شدن از سوی ولسی جرگه به مشرانو جرگه فرستاده شده، اما مشرانو جرگه گفته که این مساله را شامل اجندا اش نخواهد ساخت.

مخالفان این فرمان رییس جمهور کرزی می گویند، که با نافذ شدن قانون جدید انتخابات صلاحیت حکومت و زمینه دستبرد در پروسهء انتخابات بیشتر شده هم چنان نظارت جامعهء جهانی نیز از این پروسه کمتر می شود.

اما حکومت افغانستان گفته است که دور کردن خارجی ها از این کمسیون باعث می شود تا رهبری پروسهء انتخابات به دست خود افغان ها باشد.


گزارشگر: سید فتح محمد "بها"
XS
SM
MD
LG