لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۲

اوکرایین حاضر است ذخایر یورانیوم خود را از بین ببرد


اوباما همرای همتای اوکرایینی اش
اوباما همرای همتای اوکرایینی اش
بارک اوباما رییس جمهور ایالات متحده امریکا به روز دوشنبه در حالی اجلاس دو روزه امنیت اتومی را در واشنگتن افتتاح نمود که ویکتور یانو کویچ رییس جمهور کشور اوکرایین اعلان کرد، کشورش حاضر است ذخایر یورانیوم خود را از بین ببرد.

گیبس سخنگوی قصر سفید، در باره این تعهد رییس جمهور اوکرایین اظهارداشت: «این چیزی است که ایالات متحده امریکا بیش از 10 سال به این طرف تلاش داشت تا چنین چیزی اتفاق بی افتد. مواد به اندازه ای است که می توان از آن چندین سلاح اتومی ساخت. این تداوم رهبری اوکرایین را در منع انتشار سلاح اتومی در منطقه به نمایش می گزارد که ما می دانیم در آنجا مقدار زیاد یورانیوم غنی شده وجود دارد.»

این حرکت اوکرایین دقیقاً همان چیزی است که بارک اوباما امیدوار است تا سایر رهبران که در اجلاس واشنگتن گرد هم جمع شده اند نیز تعهد نمایند، آن ها گام های جدی را در حفظ مواد که از آن سلاح اتومی ساخته می شود می بردارند تا این مواد، به دست تروریست ها و بازیگران غیر دولتی نیافتد.

در اثر تقاضای بارک اوباما رییس جمهور امریکا، رهبران 47 کشور جهان در واشنگتن گرد هم جمع شدند تا بحث کنند که چگونه می توانند مواد بی قید اتومی را نگهداری نمایند.

بارک اوباما در هفته گذشته، موافقت نامه جدید ستارت را با رییس جمهور روسیه امضا و یک ستراتیژی جدیدی را افشا کرد که در آن اتکای ایالات متحده امریکا برای امنیت بالای سلاح اتومی کاهش میابد.

بارک اوباما بعد از مذاکرات دو جانبه پی در پی با رهبران اشتراک کننده در اجلاس واشنگتن، پیش بینی نمود که در ختم اجلاس، بعضی اقدامات مشخص و عملی توسط هر کشور اتخاذ خواهد شد که می تواند جهان را کمی مصون تر بسازد.

گیری سمور، هم آهنگ کننده اداره اوباما برای سلاح کشتار جمعی ضد تروریزم و کنترول سلاح به خبر نگاران گفت، اگر حکومت ها بتوانند دو نوع مواد یعنی یورانیوم غنی شده و پلاتنیوم را از تروریست ها دور نگهدارند، تهدید رفع می شود و از بین می رود.

جان برینان مشاور ضد تروریزم قصر سفید در اجلاس واشنگتن به خبر نگاران گفت، به دست آوردن سلاح اتومی و استفاده از آن آخرین هدف گروپ های تروریستی به شمول القاعده می باشد.

برینان افزود:
«تهدید اتومی تروریزم یک واقعیت است، این تهدید جدی و در حال افزایش است و یکی از بزرگترین تهدید به امنیت ما و در حقیقت به امنیت جهان می باشد.»

اظهارات برینان بیانات روز یکشنبه بارک اوبا ما را منعکس می سازد که گفته بود، اگر اجلاس امنیت موفقانه بود، می تواند چشم انداز امنیت ایالات متحده امریکا و جهان را در سال های آینده تغیر دهد.

موضوع دوم اجلاس واشنگتن ایران و بی صبری رو به افزایش جامعه جهانی در مورد پروگرام اتومی این کشور می باشد. قصر سفید گفت، بارک اوباما و هوینتو رییس جمهور چین هر دو در مذاکرات دو جانبه موافقه نمودند، در تهیه یک بسته با القوه تعزیرات از سوی ملل متحد بالای ایران با هم یک جا کار نمایند.

جیف بادیر یک مقام قصر سفید امریکا گفت، چین موافقه نموده تا با ایالات متحده امریکا در باره تعزیرات اقتصادی علیه ایران که از ماهها به این طرف واشنگتن روی آن اصرار داشت با هم کار کند.

اما آژانس خبری ایرنا به نقل از احمدی نژاد گزارش داد، در این روز ها اجلاس جهانی در واشنگتن سازمان داده شده که هدف آن اهانت کردن به بشر است.
XS
SM
MD
LG