لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۰

«اعدام افغان ها قتل عامی که از سوی زمامداران ایرانی صورت می گیرد»


Afganistan -- Rope, generic
Afganistan -- Rope, generic
سرنوشت
روزنامه سرنوشت در مورد مشکلات موجود در افغانستان مطلبی را به نشر رسانده و همه مشکلات را ناشی از عدم موفقیت کنفرانس بن دانسته است.

مقاله نویس در ادامه به نقل از وزیر خارجه بریتانیا نوشته است که در این کنفرانس تصامیم ضعیفی گرفته شد و حالا خارجی ها متوجه این مساله گردیده اند.

مساله اعدام افغانهای مهاجر در ایران و اعتراض ها در این خصوص نیز از دیگر مطالب روزنامه است که اعضای مشرانو جرگه افغانستان نیز در مورد ابراز نگرانی کرده و خواستار رسیده گی به مشکل شده اند.

انیس
روزنامه دولتی انیس در سرمقاله شماره امروز خود در مورد رفتار ایران در برابر مهاجرین افغان و زندانیان افغان در آن کشور تبصره کرده است.

مقاله نویس با اشاره به پخش خبر اعدام زندانیان افغان خواستار عملکرد درست دولت ایران بر مبنای همسایه گی نیک گردیده است.

روزنامه در مورد آماده گی های جرگه مشورتی صلح نیز تبصره کرده و در این میان از موثریت جرگه ها برای رفع مشکلات افغانستان سخن زده است.

فعالیت های جامعه مدنی در افغانستان و مشکلات آن از دیگر مطالب روزنامه است.

باختر
روزنامه باختر در مورد اقدام ایران به اعدام افغان های مهاجر تبصره کرده و آن را جنایت توصیف نموده است.

مقاله نویس در ادامه گفته است که اعدام زندانیان افغان در ایران در حقیقت قتل عامی است که از سوی زمامداران ایرانی صورت می گیرد.

روزنامه در مطلب دیگری در مورد معرفی وزرای جدید کابینه تبصره کرده و با اشاره به اظهارات سخنگوی رییس جمهور کرزی که گفته است، اعضای باقی مانده کابینه به زودی معرفی می شوند، از ولسی جرگه خواسته است تا بدون تعصب و همچنان سلیقه های شخصی به وزرای پیشنهادی رای بدهند.

مشکلات زنان افغان در راستای فعالیت های اجتماعی نیز در روزنامه انعکاس یافته است.

افغانستان تایمز
روزنامه انگلیسی زبان افغانستان تایمز در سرمقاله شماره امروز خود در مورد وضعیت زنان افغان تبصره کرده است.

مقاله نویس گفته است که برای بهبود وضعیت زنده گی زنان باید تلاش های بیشتری انجام شود و برای زنان در مورد حق رای شان و هم چنان راه های دفاع از حقوق شان آموزش های اساسی داده شود.

روزنامه در مورد فساد اداری یک کارتونی را به نشر رسانده که نشان داده می شود، اژدهای فساد به سوی فرد هجوم برده و آن فرد فریاد می زند که از این هیولا نجاتم دهید.

آرمان ملی
روزنامه آرمان ملی در مورد فعالیت های طالبان مسلح در افغانستان تبصره کرده و در صفحه اول خود گفته است که این گروه خود را به مقابله در برابر عملیات قندهار آماده می سازد.

روزنامه در عین حال گفته است که طالبان برای پیشبرد این هدف شان، 10 ملیون دالر تخصیص داده اند.

روزنامه در جای دیگری به نقل از یک عضو ولسی جرگه افغانستان از حضور نیروهای بین المللی در کشور انتقاد کرده است.

روزنامه گفته است که نیروهای بین المللی به خاطر پیشبرد اهداف خود شان به افغانستان آمده اند و در زمینه محو تروریزم کاری نمی کنند.

اصلاح و هیواد
روزنامه های دولتی اصلاح و هیواد نیز برخی مطالب تحلیلی را به نشر رسانده اند.

روزنامه دولتی هیواد در سرمقاله شماره امروز خود به مساله هم آهنگی میان نیروهای افغان و بین المللی تاکید کرده و گفته است که هم آهنگی راه موفقیت و عدم هم آهنگی راه شکست است.

اما اصلاح در مطلبی به تلاش های صلح توجه کرده و نوشته است که جرگه آینده راه های بهتر رسیدن به صلح را جستجو خواهد کرد.

راه نجات
روزنامه راه نجات در مورد نیاز به همکاری های بیشتر میان نیروهای افغان و بین المللی تبصره کرده و با اشاره به برگزاری سیمیناری در این خصوص در کابل گفته است که بدون هم آهنگی، جنگ به نتیجه یی نمی رسد.

روزنامه در سرمقاله شماره امروز خود در مورد فساد اداری در افغانستان و مشکلاتی که در این رستا وجود دارد تبصره کرده و نوشته است که مبارزه با فساد یک ضرورت ملی است.

روزنامه در مطلب دیگری در مورد چگونه گی برگزاری انتخابات ولسی جرگه تبصره کرده و پرسیده است که آیا این انتخابات به وقت و زمان معین آن برگزاری خواهد شد یا نه ؟!


این روزنامه ها را برشنا نظری مرور کرده است.
XS
SM
MD
LG