لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۴

ولسی جرگه در بارهء انتخابات بر فیصله قبلی خود پافشاری کرد


محمد یونس قانونی
محمد یونس قانونی
ولسی جرگه در اجلاس روز چهار شنبه یک بار دیگر از فیصله قبلی خود در خصوص رد فرمان تقنینی رییس جمهور در رابطه به قانون انتخابات حمایت کرد و گفت، که رد این فرمان جز صلاحیت های قانونی ولسی جرگه افغانستان است.

آقای قانونی گفت، که در این فرمان رییس جمهور کرزی در خصوص فرمان تقنینی، تعدیلات لازم گنجانیده نشده است. آقای قانونی در حضور وزیر عدلیه افغانستان که برای دادن توضیحات به مجلس فرا خوانده شده بود، رد قانون انتخابات را در مطابقت با ماده 109 قانون اساسی افغانستان خواند.

در اواخر ماه دلو سال گذشته قانون انتخابات از جانب رییس جمهوری افغانستان با یک رشته تعدیلات منظور و جهت نشر به جریده رسمی ارسال شد.

در اجلاس عمومی روز چهار شنبه حبیب الله غالب وزیر عدلیه که غرض استجواب به مجلس فرا خوانده شده بود، در مورد توضیحات ارایه کرد.

آقای غالب برخی اظهارات مقامات وزارت عدلیه را که اقدام ولسی جرگه را در خصوص رد فرمان تقنینی رییس جمهور غیر قانونی دانسته بودند، گفت که چنین نظراتی جنبه رسمی ندارد.

هر چند در اجلاس روز چهارشنبه ولسی جرگه کدام موقف واضیح در رابطه به فرمان تقنیی رییس جمهور ارایه نشد و گفته شد که در این مورد در روز های آینده بحث های بیتشری به عمل خواهد آمد.

ولی کمسیون مستقل انتخابات افغانستان تاکید دارد در صورت که هر دو مجلس شورای ملی افغانستان در مورد این قانون به توافق کلی دست نیابند، قانون جدید که به اساس فرمان تقنینی رییس جمهور کرزی نافذ گردیده است، قابل تطبیق خواهد بود.


حمید پژمان
XS
SM
MD
LG