لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۵۵

بعد ازسال ها حمایت سری، پاکستان عملیات راعلیهء طالبان آغاز کرد


مقامات رسمی افغانستان در ولایات هم سرحد با مناطق قباییلی در قلمرو پاکستان به این نظر اند که، عملیات قوای پاکستان علیه افراط گرایان در مناطق نیمه آزاد قباییلی سبب شده است که افراد مسلح طالبان بیشتر به خاک افغانستان داخل شوند و در اینجا موج خشونت بیشتر شود.

بعد از سالها حمایت سری از افراط گرایان و چشم پوشی از فعالیت آنها، سال گذشته حکومت پاکستان یک سلسله عملیات ها را برای بیرون کردن طالبان از پناهاه گاهای شان در مناطق قباییلی آغاز کرد.

اردوی پاکستان در وادی سوات که فاصله طولانی از مرکز پاکستان ندارد عملیات را در قلب وزیرستان جنوبی علیه تحریک طالبان آغاز کرد.

تورن جنرال کرتیس سکا پاروتی قوماندان نیرو های کمک به امنیت، آیساف در شرق افغانستان می گوید، به نظر او این عملیات فشار را بر دشمن مشترک بیشتر ساخته است و اکنون شورشگران مجبور اند که در دو جبهه بجنگند و راه های اکمالاتی و منابع مالی آنها نیز محدود شده است.

به گفته این جنرال امریکایی در تابستان گذشته وقت های بود که عبور و مرور افراد مسلح در سرحدات نسبت به سال های قبلی کمتر شده بود. از این رو به گفته او عملیات پاکستان موثر می باشد و فعالیت افراط گرایان را در سرحدات محدود ساخته است.

اما انتقاد کننده گان به این نظر اند که اسلام آباد علیه گروه های که خودش انتخاب می کند عملیات انجام می دهد. والی پکتیکا عبدالقیوم کتوازی می گوید عملیات پاکستان بر اوضاع افغانستان تاثیر نکرده است. به گفته آقای کتوازی قوای پاکستان به مقابل طالبانی عملیات می کنند که به حکومت خودشان تهدید بار می آورند نه آنانی که به حکومت افغانستان و قوای خارجی در این کشور منبع خطر می باشند.

قوماندان قوای افغانستان در ولایت خوست برید جنرال محمد اسرار اقدس از عملیات پاکستان استقبال کرده، ولی می گوید که تا حال فایده آن را در افغانستان مشاهده نکرده است. به گفته جنرال اقدس عملیات در پاکستان علیه تمام گروه ها نیست و تمام قرارگاه های طالبان را در منطقه وزیرستان هم در بر نمی گیرد.

واشنگتن، اسلام آباد را تحت تنقید قرار داده است که تنها آن گروه های افراطی را مورد حمله قرار داده است که در داخل پاکستان فعالیت می کنند نه آنهایی را که از خاک پاکستان خارج از سرحدات این کشور عمل می کنند.

هندوستان به این نظر است که به گمان اغلب بعضی از گروه های افراط گرا مستقر در پاکستان توسط ارودی این کشور حمایت می شوند و همین گروه ها هجوم ها را علیه اتباع هندوستان در کابل پیش برده اند.

پاکستان این ادعا ها را که در این ساحه کافی فعالیت نکرده است، رد می کند.
در حالی که بازی اتهامات ادامه دارد، مقامات نظامی امریکا می گویند که جنگجویان مسلح هنوز هم در مناطق کوهستانی بین پاکستان و افغانستان حرکت می کنند تا علیه قوای خارجی در افغانستان عملیات انجام بدهند ویا به جای دیگر بروند.

به هر حال با آب شدن برفها در مناطق کوهستانی سرحدات بین افغانستان و پاکستان قوای امریکا در افغانستان برای افزایش موج حملات مخالفین، آماده گی می گیرند.
XS
SM
MD
LG