لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۹

«اعدام افغانها در ایران دولت افغانستان را تکان داده است»


احمد ظاهر فقیری سخنگوی وزارت خارجه افغانستان
احمد ظاهر فقیری سخنگوی وزارت خارجه افغانستان
احمد ظاهر فقیری سخنگوی وزارت خارجه افغانستان به روز پنجشنبه در یک نشست خبری گفت، دولت افغانستان در مورد شایعات اعدام شمار زیاد افغان ها در ایران که در ولسی جرگه افغانستان بحث روی آن ادامه دارد، ابراز نگرانی دارد و این مساله دولت این کشور را تکان داده است.

گزارش های به نشر رسیده که حدود 45 تن از افغان ها را که گویا به جرم قاچاق مواد مخدر در ایران دست داشته اند، به اعدام محکوم کرده است.

اما وزارت خارجه افغانستان می گوید، ارقام ارایه شده از سوی یک تن از اعضای ولسی جرگه دقیق نبوده به زودی یک هیات به خاطر تحقیق دقیق و همه جانبه به آن کشور اعزام خواهد شد.
آقای فقیری در ادامه گفت:
« در مورد گزارشات اخیر و مباحث که در شورای ملی افغانستان مبنی بر این که یک تعداد اتباع افغانستان در جمهوری اسلامی ایران متهم به قاچاق مواد مخدر و محکوم به اعدام بودند، صورت گرفت، باید بگویم که این گزارش ها دولت افغانستان را تکان داده است. تحقیقات ابتدایی نشان می دهد که در قسمت تعداد کسانیکه اعدام شده اند، ارقام آنها زیاد گفته شده، اما با آن هم این موضوع حکومت افغانستان را نگران ساخته است. قرار است در آینده های نزدیک یک هیات عالی رتبه از طرف وزارت خارجه افغانستان جهت بررسی موضوع به ایران اعزام شود.»

آقای فقیری هم چنان گفت، تفاهمنامه های در مورد تبادله زندانیان و کاهش جزا به مجرمین نیز میان افغانستان و ایران به امضا رسیده و مراحل آن از سوی افغانستان تکمیل و آرزو برده می شود که جانب ایران نیز با جدیت به اکمال مراحل آن بپردازند.

مقامات حکومتی ایران به یک عضو پارلمان افغانستان گفته اند که حدود 5700 تن از افغان ها در ایران به جرایم مختلف محکوم اند که از جمله به 3000 تن آنان جزای اعدام تطبیق شده است، اما شماری از خانواده های افغان های اعدام شده می گویند، فرزندان آنها در ایران صرف به خاطر کار رفته بودند و آنها مرتکب کدام جرم بزرگ نشده اند که باید اعدام شوند.

اگرچه بر طبق قانون ایران، کسی که با مقدار زیاد مواد مخدر دستگیر شود اعدام خواهد شد، اما شماری از کارشناسان افغان به این باور اند که حکومت ایران از دیر زمانی مهاجرین افغان را بدون موجب دستگیر کرده به آزار و اذیت آنها پرداخته یا آنها را زندانی و یا حلقه آویز کرده است.

به گفته آنها مقامات ایران با این کار به حکومت افغانستان فشار می آورد تا به تمام خواسته های ایران بر علیه غرب لبیک گوید.


گزارش از فیض الله «قرداش»
XS
SM
MD
LG