لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۱

«قوای امریکایی دره مرگ را ترک گفتند»


نیروهای امریکایی در کوهای کنر
نیروهای امریکایی در کوهای کنر

اکثر روزنامه های غربی در شماره های اخیر خود به خروج قوای امریکایی از وادی کورنگل ولایت کنر توجه نموده و می نویسند که قوای امریکا دره مرگ را ترک گفتند.

وال ستریت ژورنال
روزنامه وال ستریت ژورنال می نویسد:
بعد از 5 سال نشیب و فراز و تلاش های بی شمار، قوای امریکایی قرارگاه خود را در این دره دور افتاده افغانستان ترک کردند، جایی که امریکایی ها در آن قربانی های زیادی را متحمل شده بودند.

به نوشته روزنامه با وصف ساختن قرارگاه در دهنه این وادای قوای امریکا نتوانستند به آخر این دره جایی که بعضی مخالفین در آنجا پناه برده اند، برسند. روزنامه می نویسد در عملیات اول برای تصرف این دره قوای امریکا شدیدترین تلفات را متحمل شد.

روزنامه می افزاید:
در سال 2005 سربازان قوای بحری امریکا و یا مارینها برای داخل شدن به این دره اقدام کردند و در مرحله اول 4 سرباز با پاراشوت به این جا فرود آمدند. هنوز پای آنها به زمین نرسیده بود که از سوی مخالفین مورد حمله قرار گرفتند که به تعقیب آن یک هلیکوپتر چیناک برای نجات آنها به پرواز درآمد که این هلیکوپتر توسط طالبان سقوط داده شده و مجموعاً 19 سرباز امریکایی در آن کشته شدند.

در سال 2006 قوای امریکا دوباره به این وادی داخل شده و قرارگاه خود را ساختند.

به نوشته روزنامه حضور قوای امریکایی در این دره شاید آن قدر مهم نباشد، زیرا در این جا اقوامی زنده گی می کنند که از نگاه دینی محافظه کار هستند و به طالبان اجازه نخواهند داد که در این جا فعالیت را آغاز کنند و تمام برخوردها به این دلیل بود که آنها خارجیان را در منطقه خود نمی خواستند.

از سوی دیگر خروج عساکر امریکا از این جا برای قوای امریکا افراد بیشتر را میسر می سازد که در دیگر نقاط بهتر عمل کنند.

دفاع از ژورنالستان
نشریه کمیته بین المللی دفاع از ژورنالستان در شماره اخیر خود در مورد زنده گی ژورنالستانی که در دست طالبان اسیر می باشند نگرانی ابراز کرده و می نویسد، تقاضای طالبان برای آزادی ژورنالست فرانسوی که چند ماه قبل در افغانستان اسیر شده است، برای این کمیته یک منبع نگرانی می باشد.

ژورنالست فرانسوی ستفنی تاپونیر با ترجمانش محمد رضا در ماه دسمبر در ولایت کاپیسا بدست طالبان افتادند.

نشریه می نویسد طالبان این دو ژورنالست را روی صفحه تلوزیون بیرون کرده و خواستند که از طریق آنها پیام های سیاسی خود را به گوش مردم و حکومت فرانسه برسانند.

کمیته دفاع از حقوق ژورنالستان بار دیگر از طالبان خواسته است که این افراد را رها کنند و از آنها به حیث وسیله فشار استفاده نکنند.

در نشریه آمده است که اخیراً ژورنالستان خارجی در افغانستان به هدف حمله مخالفین مسلح تبدیل شده و در ماه اپریل یک ژورنالست جاپانی هم در افغانستان ربوده شد که تا حال سرنوشت وی معلوم نیست.



XS
SM
MD
LG