لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۱

مردم مناطق پشتون نشین خواهان رسیده گی به مشکلات شان شدند


عدهء از نماینده گان مناطق عمدتاً پشتون نشین افغانستان
عدهء از نماینده گان مناطق عمدتاً پشتون نشین افغانستان
ده ها تن از نماینده گان مناطق عمدتاً پشتون نشین افغانستان به روز یکشنبه در گردهمایی در کابل خواهان رسیده گی به مشکلات موجود در مناطق شان شدند.

این نشست به ابتکار داوود سلطان زوی یکی از اعضای ولسی جرگه افغانستان به هدف بحث روی مشکلات عمده و اساسی باشنده گان مناطق عمدتاً پشتون نشین کشور راه اندازی شده بود.

داوود سلطان زوی در حاشیه این نشست به رادیو آزادی گفت که باشنده گان همه مناطق به خصوص مناطق پشتون نشین افغانستان با مشکلات جدی امنیتی و اقتصادی رو به رو اند که باید حکومت افغانستان و نهاد های بین المللی در مورد آن اقدام جدی کنند.
وی به ادامه افزود:
« امیدوار هستم که برای حل مشکلات مثل نا امنی ها که در مناطق پشتون نشین افغانستان وجود دارد و به شناسایی این چالش ها باید سیستمی به وجود آید که خود مردم روی آن صحبت کنند و راه های حل را به خاطر حل این مشکلات پیشنهاد نمایند.»

اشتراک کننده های این نشست که از 26 ولایت افغانستان نماینده گی می کردند، نظرات شان را در مورد چگونه گی بهبود وضعیت در مناطق شان ابراز کردند.

آنان می گفتند که در زمینه اجرای برنامه های بازسازی کارهای کم تری صورت گرفته و حتی در بخش تامین امنیت نیز تلاش جدی نشده است.

قرار است اشتراک کننده های این اجلاس خواست های شان را به مقامات دولتی افغان شریک بسازند.

فیضی ځدران سخنگوی اداره امور ریاست جمهوری افغانستان در صحبت با رادیو آزادی گفت که آنان تلاش می کنند تا در همکاری با خود مردم مشکلات را رفع کنند.
وی در ادامه گفت:
« طبیعی است که این مشکلات وجود دارد. از یک سو دشمنان وطن و تروریزم بین المللی مردم ما را تهدید می کنند و از سوی دیگر اگر مردم از دولت برای رسیده گی به این موضوع گله دارند باید بگویم که مردم باید همکار دولت باشند و دولت مکلف است تا پروژه های بازسازی را در مناطق شان تطبیق کند.»

سخنگوی اداره امور ریاست جمهوری افغانستان هم چنان می گوید که در جرگه ملی مشورتی صلح در مورد مشکلات باشنده گان تمام مناطق افغانستان بحث می شود و به گفته وی یکی از بخش های اساسی این جرگه نیز به ابراز نظرات مردم اختصاص خواهد یافت.

در گذشته هم چندین بار گردهمایی ها و نشست های مردمی مشابه در مرکز و ولایات افغانستان راه اندازی شده و مردم مشکلات شان را مطرح کرده اند، اما گفته می شود که کم تر به مشکلات آنان رسیده گی صورت گرفته است.

تا اکنون روشن نیست که با خواسته های اشتراک کننده های گردهمایی تازه، چی برخوردی صورت خواهد گرفت.

XS
SM
MD
LG