لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۵

سفیر امریکا از یک مرکز فوتو ژورنالیزم در کابل دیدن کرد


سفیر ایالات متحده امریکا در کابل به روز یکشنبه به هنگام دیدار از یک نمایشگاه عکس، عکاسانی را که در این نمایشگاه عکس های از افغانستان را به نمایش گذاشته بودند، مورد تشویق قرار داد.

این نمایشگاه با حدود 150 قطعه عکس از گوشه های مختلف زنده گی، کار و فرهنگ افغانها، از سوی مرکز فوتو ژورنالیزم موسوم "چشم سوم" در منطقه کارته سه کابل راه اندازی گریده است.

جنرال آیکن بیری سفیر ایالات متحده امریکا در افغانستان با ابراز قدر دانی از کارهای هنری عکاسی نجیب الله مسافر یکی از عکاسان جوان افغان و همکاران وی که این نمایشگاه را راه اندازی کرده اند گفت:
«افغانستان یک کشور با سابقه فرهنگی طولانی است که داشته های فرهنگی آن بخشی از افتخارات جهان شناخته می شود.»

وی که از تماشای عکس های این نمایشگاه خرسند به نظر می رسید، هم چنان گفت که در نظر دارد بیشتر با عکاسان افغان آشنایی حاصل کرده و با آنان در آینده نیز صحبت کند.

سفیر ایالات متحده امریکا که یک جا با خانمش از این نمایشگاه دیدن می کرد، از سوی مسوول مرکز فوتو ژورنالیزم "چشم سوم" که در کابل فعالیت دارد، یک قالینچه یی را نیز به طور تحفه دریافت کرد که در آن تصویر سفیر امریکا و خانمش بافته شده بود.
سفیر امریکا در حال دیدار از مرکز فوتو ژورنالیزم چشم سوم

در همین حال نجیب الله مسافر مسوول مرکز فوتو ژورنالیزم "چشم سوم" به رادیو آزادی گفت:
«در این نمایشگاه حدود یکصد و پنجاه عکس را به نمایش گذاشته ایم که می تواند جنبه های مختلف زنده گی و کار مردم افغانستان را به نمایش بگذارد.»

نجیب الله مسافر هم چان ابراز داشت که آنان به هدف آشنایی بیشتر مردم با گوشه های مختلف کار و زنده گی و ساحات دور افتاده کشور و هم چنان آشنایی خارجی های که در داخل افغانستان هستند، این نمایشگاه را به طور دایمی برگزار کرده اند.

مرکز فوتو ژورنالیزم چشم سوم از چندین سال به این طرف در کابل فعالیت دارد.
این مرکز در عین حالی که عکس تهیه می کند، دوره های آموزشی برای برای دختران و پسران علاقمند به حرفه عکاسی آموزش می دهد.

در حال حاضر مرکز فرهنگی آیینه در کابل نیز یکی از نهاد های است که فوتو ژورنالیستان جوان افغان را آموزش می دهد.

در افغانستان تعداد عکاسان حرفوی بسیار اندک است، اما مسوولین مرکز فوتو ژورنالیزم "چشم سوم" و "آیینه" می گویند که تلاش می کنند تا با تقویت برنامه های آموزشی شان این خالیگاه را پر کنند.


برشنا نظری
XS
SM
MD
LG