لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۰۱

یک شمار اعضای ولسی جرگهء افغانستان از تصمیم ملاعمر استقبال کردند


تعدادی از اعضای ولسی جرگه افغانستان از تصمیم ملا محمد عمر رهبر گروه طالبان مبنی بر اجرای مذاکرات صلح با امریکا استقبال کرده اند.

گزارش شده که دو تن از افراد ارشد طالبان در صحبت با روزنامه سندی تایمز گفته اند که رهبر آنان ملا محمد عمر مایل است گفتگو های صلح را با امریکا انجام دهد.

وکلای مردم در ولسی جرگه افغانستان در خصوص نشر گزارشی که در آن گفته شده ملا محمد عمر مایل به گفتگو های صلح با امریکا است، نظریات مختلف دارند.

میرویس یاسینی معاون اول ولسی جرگه افغانستان در صحبت با رادیو آزادی گفت، که اگر این گزارش درست باشد، وی از این تصمیم ملا محمد عمر استقبال می کند.

به گفته آقای یاسینی، در صورتی که این مذاکرات با در نظر داشت قانون اساسی و منافع ملی افغانستان انجام شود، می تواند یک اقدام خوب باشد.

در پاسخ به سوالی که آیا مذاکرات احتمالی گروه طالبان با امریکا به مشروعیت حکومت افغانستان صدمه نخواهد زد، معاون اول ولسی جرگه چنین گفت:
«باید بگذاریم معلوم شود و شرایط صحبت ها را ببینیم و بعد از آن ما و شما فیصله کنیم.»

روزنامه سندی تایمز به نقل از دو تن افراد ارشد گروه طالبان گزارش داده که ملا محمد عمر از این پس قصد حکمرانی بر افغانستان را ندارد و می خواهد گفتگو های صلح را با امریکا انجام بدهد.

در تماسی که با مقامات ریاست جمهوری افغانستان و سفارت امریکا در کابل داشتیم، آنان از تبصره در این مورد خود داری کردند.

در این حال تعدادی از اعضای ولسی جرگه مخالف مذاکرات صلح میان طالبان و امریکا هستند.

در حالی که به دنبال نشر گزارش تازه در خصوص آماده گی ملا محمد عمر برای مذاکره با امریکا خوشبینی های نسبت به تغییر موضع طالبان به وجود آمده، اما وحید مژده یک کارشناس افغان می گوید، در سیاست طالبان هیچ نوع تغییری رونما نه شده است.

وی گفت:
«این که گفته می شود ملا محمد عمر آماده مذاکره با امریکا است به نظر من زیاد عجیب به نظر می رسد، این خبر تازه نیست و در گذشته نیز همچو اظهارات مطرح شده، این که چرا به این خبر حالا ارزش داده می شود دلیل اش آن است که این مساله نمایانگر بخشی از جنگ تبلیغاتی است.»

گزارشها در حالی راجع به تمایل ملا محمد عمر بخاطر مذاکره با امریکا به نشر می رسد که رابرت گیتس وزیر دفاع ایالات متحده امریکا اخیراً شرایط فعلی را جهت مذاکره با رهبران طالبان نا مناسب خوانده است.

گفته شده همین اظهارات آقای گیتس سبب شد تا دیدار از قبل پلان شده یی هیات حزب اسلامی که قرار بود در خصوص مذاکرات صلح با سفارت امریکا در کابل انجام شود، لغو گردد.

XS
SM
MD
LG