لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۱

«در مورد سپردن مسوولیت امنیت به نیروهای افغان درکنفرانس تالین بحث می شود»


مارک سدویل نمایندهء ملکی ناتو برای افغانستان
مارک سدویل نمایندهء ملکی ناتو برای افغانستان
نمایندهء ملکی ناتو در کابل می گوید، وزیران کشورهای عضو پیمان ناتو و نیروهای آیساف در کنفرانس تایلند راجع به این که چگونه سپردن مسوولیت امنیتی افغانستان را در چند ماه آینده به نیروهای افغان آغاز کرد، بحث می کنند.

مارک سدویل که به روز سه شنبه در کابل صحبت می کرد، افزود که ناتو خود را برای عملی کردن آن پلان رییس جمهور کرزی آماده می سازد که گفته است نیروهای امنیتی افغان ظرف سه سال آینده مسوولیت تامین امنیت مناطق کلیدی و در پنج سال آینده مسوولیت تامین امنیت سراسر افغانستان را به عهده خواهند گرفت.

مارک سدویل سپردن مسوولیت امنیتی افغانستان به نیروهای افغان را بخشی از تلاش ها برای حمایت از حاکمیت ملی این کشور دانست که به گفته وی در کنفرانس های تالین و کابل در زمینه پلانی تدوین خواهد شد.
آقای سدویل در ادامه گفت:
« حاکمیت افغان ها که با حمایت جامعه جهانی همراه است، بسیار مهم است که باید در پلان شامل شود.
در این باره در تایلند بحث می شود، بعد از آن ما در این رابطه با حکومت افغانستان، ملل متحد و برخی از اداره های انکشافی صحبت خواهیم کرد.
تا زمانی که زمان برگزاری کنفرانس کابل در ماه جولای امسال فرا می رسد، برای سپردن مسوولیت های امنیتی به نیروهای افغان یک پلان مکمل داشته باشیم و به اساس آن ما بتوانیم این روند را در شروع سال 2011 آغاز کنیم.»

سدویل می گوید که پیش از این عملیات نظامی در اکثر مناطق افغانستان به دوش نیروهای افغان قرار گرفته است.

وی در رابطه به عملیات موسوم به «مشترک» در ولسوالی مارجه هلمند اشاره کرده که به گفته وی این عملیات به اساس پلان وزارت دفاع سازمان یافته است.

نمایندهء ملکی ناتو در افغانستان بسیاری از نقاط این کشور را با ثبات دانسته و می گوید که کار انتقال امنیت کشور به نیروهای افغان بدون مشکل به پیش می رود، اما وی می گوید که در جنوب کشور یک سلسله مشکلات موجود است که در کنفرانس تالین در زمینه بحث خواهد شد.
وی در مورد افزود:
« شما راست گفتید که در جنوب یک رشته مشکلات موجود است، مثل ایجاد ثبات و ارتقای ظرفیت های ادارات حکومت تا ما بتوانیم امنیت، فعالیت های انکشافی و حکومت داری را در منطقه تقویت کنیم.
این ها هم از مسایلی هستند که وزیران خارجه ناتو در نشست تالین در این خصوص بحث خواهند کرد.»

سدویل می گوید که میان وزیران کشورهای عضو ناتو در مورد رابطه افغانستان با همسایه گانش نیر گفتگو صورت خواهد گرفت.

سپردن مسوولیت امنیت افغانستان به نیروهای این کشور یک بخش از استراتیژی جدید امریکا در افغانستان است.

بارک اوباما رییس جمهور امریکا در زمان اعلان این استراتیژی که به اساس آن تصمیم بر این شد تا بیشتر از 30 هزار عسکر اضافی به افغانستان اعزام گردند، گفته بود که در ماه جولای سال آینده میلادی خروج عساکر امریکایی را به تدریج از افغانستان آغاز خواهد کرد.

گزارش از منیژه «دیوه»
XS
SM
MD
LG