لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۵

قریشی: پاکستان بخاطر متحد بودن با امریکا، قیمت گزاف پرداخته است


شاه محمود قریشی وزیرخارجهء پاکستان
شاه محمود قریشی وزیرخارجهء پاکستان
شاه محمود قریشی وزیرخارجهء پاکستان در بیانیهء که چهارشنبه شب در موسسهء تحقیقاتی سیاسی بروکنگز در واشنگتن ایراد نمود گفت، کشورش در چالش های که ایالات متحده امریکا از جنگ دوم جهانی به این طرف با آن مواجه بوده، یک شریک ثابت قدم می باشد و پاکستان در طول پنجاه سال گذشته بعلت متحد بودن با ایالات متحده امریکا در جنوب آسیا، قیمت گزاف پرداخته است.

قریشی در ادامه سخنانش افزود:
« اگر جنگ سرد محور کشمکش های قرن بیستم بوده باشد، مبارزه علیه تروریزم و افراط گرایی منازعه هزارمین سال جدید تعریف می شود که در این مبارزه تاریخی، پاکستان و ایالات متحدهء امریکا بار دیگر با هم یک جا در این سنگر قرار دارند.»

بیانیهء وزیر خارجهء پاکستان در موسسهء بروکنگز، اولین بیانیهء علنی او در جریان سفرش به واشنگتن بود که به تعقیب آن با بارک اوباما رییس جمهور امریکا در قصر سفید دیدار کرد.

قریشی وزیر خارجهء پاکستان گفت، جنگ میان شوروی سابق و افغانستان برای پاکستان تاثیرات ویران کننده ای داشت و کشور آرام پاکستان را به جامعهء هجوم کله شنکوف، هیرویین و فرقه گرایی تبدیل کرد.
قریشی گفت:
« زمانیکه شوروی شکست خورد و افغانستان را ترک نمود، ایالات متحدهء امریکا نیز ما را تنها گذاشت تا با شبکهء که همه ما آن را مشترکاً ایجاد نموده بودیم، معامله کنیم، این آغاز طالبان و القاعده بود.»

طوریکه دیده می شود قریشی در بیانیه اش تلاش کرد تا بار ملامتی ایجاد لانهء تروریزم و افراط گرایی را در افغانستان و پاکستان بدوش ایالات متحدهء امریکا بگذارد.

وزیر خارجهء پاکستان از این موضوع فراتر رفت و گفت، ایالات متحده امریکا برای بدست آوردن اهداف خود در افغانستان و منطقه، نسبت به هر وقت دیگر به کمک پاکستان ضرورت دارد و ما به تعهد خود در مبارزه علیه تروریزم و افراط گرایی واقعاً ثابت قدم هستیم.

قریشی اضافه کرد، روابط میان پاکستان و ایالات متحدهء امریکا نسبت به هر وقت دیگر بهتر و استوار تر است.

اما آنچه را که وزیر خارجهء پاکستان در بیانیه اش نگفت که باید هم نمی گفت، این بود که پاکستان بعلت داشتن روابط با ایالات متحده امریکا امتیازات زیاد بدست آورده و ملیارد ها ملیارد دالر امریکایی به پاکستان سرازیر شده است.

بازدید هیات پاکستانی از ایالات متحدهء امریکا در زمانی صورت می گیرد که پاکستان به بزرگ ترین مشکلات اقتصادی و امنیتی روبرو می باشد.

قریشی وزیر خارجهء پاکستان در بیانیه اش از کمک هفت ونیم ملیارد دالری امریکا به پاکستان یاد آور شد و گفت، پاکستان به کمک های بیشتر ضرورت دارد.

قریشی در بیانیه اش روی مسایل اقتصادی تاکید بیشتر روی این کرد که ما از ایالات متحدهء امریکا خیرات نمی خواهیم.

وزیر خارجهء پاکستان افزود:
« اجازه بدهید روشن تر صحبت کنم. ما در صدد وابستگی نیستیم، کمک های اقتصادی می خواهیم. ما تنها کمک نمی خواهیم، ما به تجارت ضرورت داریم. از ایالات متحدهء امریکا می خواهیم بازارهای خود را بروی تولیدات ما باز کند تا در فابریکات ما برای مردم پاکستان کار ایجاد شود تا جوانان پاکستان برای آینده امیدوار باشند.»

دور سوم مذاکرات ستراتیژیک در زمانی صورت می گیرد که تنش ها میان اسلام آباد و واشنگتن روی موضوع کشته شدن دو عسکر سرحدی پاکستان توسط هلیکوپترهای ناتو و به تعقیب آن مسدود شدن موقتی مسیر تدارکاتی ناتو از طریق پاکستان و عدم علاقه مندی پاکستان روی موضوع مبارزه علیه تروریستان در مناطق قبایلی وزیرستان شمالی افزایش یافته است.

در یک اعلامیهء که از طرف قصر سفید به نشر رسیده گفته شده، قبل از این که بارک اوباما با هیات پاکستانی در قصر سفید ملاقات کند، رییس جمهور اوباما و تیم امنیت ملی او در بارهء ضرورت افزایش فشار بالای پاکستان روی پایگاه های تروریستان و تندروان اسلامی در مناطق قبایلی و روی موضوع نقش پاکستان در تلاش های صلح افغانستان بحث و مذاکره نمودند.

تیم امنیت ملی اوباما هم چنان روی پلان آشتی ملی حامد کرزی با طالبان بحث کردند که امریکا نیز از آن حمایت می کند.
XS
SM
MD
LG