لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۴

رفیعی: میزان اشتراک مردم در انتخابات بزرگ جلوه داده شده است


عزیز رفیعی رییس نهاد های جامعهء مدنی افغانستان
عزیز رفیعی رییس نهاد های جامعهء مدنی افغانستان
در میان موجی از انتقاد ها و اعتراض ها در مورد نتایج ابتدایی انتخابات ولسی جرگه و تقلب های که در جریان انتخابات صورت گرفته است، جامعهء مدنی افغانستان نیز در صف نهاد های پیوسته که خواستار بررسی های دقیق در مورد شکایت های انتخاباتی و معلوم کردن آرای دقیق و اصلی مردم هستند.

عزیز رفیعی رییس نهاد های جامعهء مدنی افغانستان به روز یکشنبه در اجلاسی که در آن دو تن از کاندیدان ناراض انتخابات نیز اشتراک کرده بودند، گفت که میزان اشتراک مردم در انتخابات بزرگ جلوه داده شده و در عین حال شفافیت لازم در انتخابات و اعلان نتایج آن وجود ندارد.
وی در ادامه گفت:
« مجتمع جامعهء مدنی افغانستان اعتقادش این است که انتخابات باید مشروعیت اجتماعی و ملی خود را داشته باشد. شفافیت انتخابات به نظر ما هنوز هم ارتباط دارد به تصمیم نهایی کمسیون شکایات انتخاباتی افغانستان. اگر کمسیون شکایات و کمسیون مستقل انتخابات افغانستان نتوانند رای نامشروع را از رای مشروع جدا کنند، شاید مشروعیت به طور قطعی نتواند تسجیل شود.»

وی هم چنان گفت که برخی از کاندیدان با استفاده از زور و قدرت و بدون داشتن رای لازم به فهرست ابتدایی کاندیدان برنده راه یافته اند که به گفته وی، این مساله برای نهاد های جامعهء مدنی افغانستان نگران کننده است.

دو تن از کاندیدان انتخابات افغانستان که خود را از ولایت تخار کاندید کرده بودند نیز به مواردی اشاره کردند که نشان می دهد تقلب های وسیع در انتخابات صورت گرفته و بررسی های لازم در زمینه نشده است.

اما در پاسخ به این همه انتقاد ها نور محمد نور سخنگوی کمسیون مستقل انتخابات افغانستان از بررسی ها در مورد ادعا های تقلب و احترام به دیموکراسی و آرای مردم سخن می زند.
وی می گوید:
« کمسیون مستقل انتخابات و نهاد های دیگر که در این رابطه همکار بودند کار های خود را مطابق به قوانین، طرزالعمل ها و دستورالعمل ها انجام دادند، بناءً نباید نهاد های مختلف در این رابطه تشویش داشته باشند.
اصلاً کمسیون مستقل انتخابات هیچ نوع امتیاز گرفته نمی تواند اگر اشتراک مردم را در انتخابات 1389 بلند اعلان کند.»

در هفته های اخیر در واکنش به اعلان نتایج ابتدایی انتخابات افغانستان، اعتراض های وسیعی صورت گرفته و حتی کمسیون مستقل انتخابات کشور نیز به دست داشتن در تقلب ها متهم شده است.

کاندیدان معترض در مرکز و ولایات افغانستان می گویند که نتایج کنونی انتخابات بیست و هفتم سنبله برای آنان قابل قبول نیست، اما کمسیون مستقل انتخابات افغانستان این همه اتهامات را رد کرده و می گوید که به برخی موارد تخطی و تقلب های که صورت گرفته است، رسیده گی می شود و حتی کسانی که در چنین تقلب های دست داشته اند به شمول تعدادی از کاندیدان انتخابات، به نهاد های عدلی و قضایی کشور معرفی گردیده اند.


گزارشگر: برشنا نظری
XS
SM
MD
LG