لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۵

حملات طالبان بالای موسسات بین المللی در افغانستان کاهش یافته است


برخی از موسسات بین المللی در افغانستان می گویند که حملات طالبان و سایر گروه های مسلح مخالف بالای آن ها کاهش یافته است. اما گفته می شود که اختطاف این کارمندان در این اواخر افزایش را نشان می دهد.

در گزارش ها همچنان گفته شده که موسسات بین المللی تلاش دارند، جهت انتقال امن مواد امدادی به افراد نیازمند، روابط را با گروه های مخالف مسلح برقرار کنند.

در حالیکه حملات طالبان مسلح علیه، نیرو های خارجی در افغانستان افزایش یافته، برخی موسسات ملی و بین المللی می گویند، چاره دیگر ندارند به جزء اینکه به خواست و رضایت افراد مسلح عمل کنند و به این ترتیب به فعالیت های شان ادامه بدهند.

خبرگذاری فرانس پرس گزارش می دهد:
سازمان امنیتی غیر دولتی افغانستان یا (ANSO) که به حیث یک ارگان مشورتی فعالیت می کند، گفته است طوری به نظر می رسد که طالبان در سال های آینده، در میدان سیاسی افغانستان نقش دوامدار را ایفا خواهند کرد.

این اداره پیشنهاد کرده است تا موسسات غیردولتی، به جای استراتیژی خشونت آمیز، استراتیژی انکشافی را به اجرا بگذارند.

از سال 2001 میلادی که ایالات متحده بالای افغانستان حمله کرد، این کشور به یک مرکز بزرگ اداره های کمک رسانی مبدل شده است.

در چندین دههء گذشته، جنگ های داخلی، صدمه های زیاد به افغانستان وارد کرده، این کشور به صورت گسترده به کار و بازسازی نیاز دارد.

افغانستان از نظر مرگ و میر کودکان، در سطح جهان دومین کشور است و بیماری، فقر و سایر مشکلات اجتماعی به صورت گسترده در این کشور وجود دارد.

موسسه اکبر یا ادارهء انسجام کمک ها برای افغان ها، که در حدود یک صد موسسه داخلی و خارجی تحت پوشش آن فعالیت می کنند، گفته است که در سال 2010 میلادی، حملات بالای کارمندان موسسات خیریه به صورت عمومی کاهش یافته است.

به گفته اکبر، با آن که اختطاف کارمندان موسسات خیریه امسال شصت در صد در افغانستان افزایش یافته، بازهم طالبان و سایر گروه های مسلح، به فعالیت موسسات خیریه اجازه می دهند.

بیژن فرنودی یک کارمند کمیتهء صلیب سرخ به خبرگذاری فرانس پرس گفته است:
«صلیب سرخ نسبت به پارسال، باید با تعدادی زیادی از گروه های مسلح روابط برقرار کند تا اطمینان حاصل شود که کارمندان آن ها با خاطر جمعی کامل می توانند به مناطق مختلف افغانستان سفر کنند.»

با این هم مردان مسلح در برخی موارد بالای گروه های امداد رسانی در افغانستان، حملات را انجام داده اند. تقریباً دو ماه پیش افراد مسلح در منطقه مرکزی ولایت ارزگان بالای یک کاروان کمک های صحی حمله کردند و پس از غارت این کاروان، به کارمندان آن هشدار مرگ دادند.
XS
SM
MD
LG