لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۹

ولسی جرگه: باید قناعت نامزدان حذف شدهء انتخابات حاصل شود


تعداد از اعضای پارلمان افغانستان
تعداد از اعضای پارلمان افغانستان
شماری از نماینده های مردم در ولسی جرگهء افغانستان می گویند، آن عده از نامزدان پیروز که نام های شان از فهرست نتایج ابتدایی انتخابات ولسی جرگه حذف شده است، باید قناعت شان فراهم شود.

پس از آن که کمسیون شکایت های انتخاباتی افغانستان نام های 19 نامزد برنده به شمول هفت عضو فعلی ولسی جرگه را از فهرست نتایج ابتدایی انتخابات ولسی جرگهء امسال حذف کرد، این مساله سبب واکنش تندی تعداد از نماینده های مردم شد.

برخی از نماینده های مردم در جلسهء عمومی روز دوشنبه ولسی جرگه این فیصله را برخواسته از سلیقه های شخصی خوانده و گفتند، بسیاری از نامزدان دارای شهرت و سابقهء نیک، بدون معلومات قبلی به اتهام کاربرد تقلب به نفع شان از راه یافتن به ولسی جرگه محروم شدند.

محمد یونس قانونی رییس ولسی جرگه پس از بحث های نماینده های مردم در این زمینه از کمسیون رسیده گی به شکایت های انتخاباتی خواست تا به اساس قانون انتخابات، برای این نامزدان قناعت بدهد.
وی در مورد گفت:
« خوب است تا به حکم قانون انتخابات قناعت نامزد ها باید فراهم شود. اگر رای شان باطل می شود و اگر شایبهء دیگر وجود دارد در محضر ناظر در محضر نماینده و جامعهء مدنی به قناعت شان پرداخته شود. این متن صریح قانون انتخابات است.
متاسفانه اکثریت نامزد وکلای محترم که مراجعه می کنند، می گویند که نه خود ما حضور داشتیم، نه نمایندهء ما حضور داشت و نه هم قناعت ما فراهم شده است.»

کمسیون شکایت های انتخاباتی افغانستان به روز یکشنبه نام های 19 نامزد پیروز در فهرست نتایج ابتدایی انتخابات ولسی جرگهء ماه سنبله به شمول هفت تن از اعضای فعلی ولسی جرگه را به اتهام کاربرد آرای تقلبی به نفع آنان از راه یافتن به ولسی جرگه محروم ساخت.

احمد خان سمنگانی یکی از این نامزدان است که فیصلهء کمسیون رسیده گی به شکایت های انتخاباتی را در برابر خود غیر موجه خوانده و می گوید که 24000 هزار رای را بدون تقلب از مردم این ولایت بدست آورده است.

در عین حال سایر نامزدان پیروز در نتایج ابتدایی انتخابات ولسی جرگهء بیست و هفتم سنبله که نام های شان از فهرست حذف شده، هم فیصلهء کمسیون شکایت های انتخاباتی را نپذیرفته و آن را در مغایرت با قانون انتخابات می خوانند.

اما کمسیون رسیده گی به شکایت های انتخاباتی می گوید، هر فیصله و عملکرد این کمسیون عادلانه و در مطابقت با قانون بوده است.

احمد ضیا رفعت عضو و سخنگوی این کمسیون می گوید به هر نامزدی که بر خلاف آنها شکایت موجود بود، زمان کافی جهت دفاع از خود، برایش داده شده است.
آقای رفعت گفت:
« تصمیم کمسیون شکایات انتخاباتی نهایی است و قابل برگشت نیست، اما قبل از اعلام تصمیم ما از کسانی که شکایت بر ضد شان وجود دارد، پاسخ شکایت ها را به عنوان دفاعیهء شان دریافت می کنیم، بنابر آن پس از اعلام تصمیم نهایی دیگر هیچ محل وجود ندارد که ما به قناعت کسی بپردازیم.»

انتخابات ولسی جرگهء ماه سنبله در افغانستان که بیشتر از 2500 تن به شمول اضافه از 400 زن برای بدست آوردن 249 کرسی ولسی جرگه با هم به رقابت پرداختند، با تخطی و تقلب های گسترده همراه بود.

کمسیون مستقل انتخابات افغانستان به سبب بروز این تقلب ها در حدود یک ملیون سه صد هزار رای را باطل اعلان کرد.

از سوی دیگر کمسیون رسیده گی به شکایت های انتخاباتی به تازه گی بررسی بیشتر از 2500 شکایت جدی انتخاباتی را تمام کرده و نتایج این بررسی ها را به کمسیون مستقل انتخابات فرستاده است تا به اساس آن نتایج نهایی این انتخابات اعلان شود.

پیش از این مسوولان کمسیون مستقل انتخابات گفته بودند که با رسیدن گزارش بررسی شکایت های انتخاباتی به این کمسیون، نتایج نهایی اعلان می گردد.

اما تا اکنون زمان مشخص اعلان نتایج نهایی انتخابات ولسی جرگه به طور دقیق روشن نیست.


گزارشگر: سید فتح محمد «بها»
XS
SM
MD
LG