لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۹

بیش از نصف عساکر و افسران نیرو های امنیتی افغان از سواد کافی برخوردار نیستند


در حالی که قرار است مسوولیت های امنیتی افغانستان به صورت تدریجی در چهار سال آینده به افغان ها سپرده شود، مشکلات هم در صفوف اردو و پولیس ملی افغان وجود دارد.

گفته می شود که بیش از نصف عساکر و افسران نیرو های امنیتی افغان از سواد کافی برخوردار نیستند و بسیاری از آن ها حتی با خواندن و نوشتن ابتدایی آشنایی ندارند.

این یکی از بزرگترین مشکلاتی است که مربی های بین المللی نیز به آن در افغانستان روبرو اند.

زمانی که نیرو های بین المللی، پولیس افغان را آموزش می دهند، برای آن ها نشان زنی، مقررات پوسته و یا هم معلومات دادن در بارهء شورشیان مشکل بزرگ نیست، بلکه بزرگترین مشکل آن ها، آموزش خواندن و نوشتن برای عساکر افغان است.

در افغانستان حدود هفتاد و چهار در صد مردم بی سواد استند اما میزان بیسوادی نسبت به هر جای دیگر در بین اردو و پولیس ملی افغان خیلی زیاد است.

خبرگذاری اسوشیتد پرس به نقل از مربی های خارجی در افغانستان گزارش داده است که تنها یازده در صد داوطلبان اردوی و پولیس و سی و پنج در صد افسران منصبدار در این دو ارگان امنیتی با سواد استند.

در آغاز همین هفته در اجلاس لیزبون توافق صورت گرفت تا مسوولیت های امنیتی تا سال 2014 میلادی به نیرو های افغان سپرده شود، اما آیا آن ها توانایی پذیرش این مسوولیت ها را دارند؟

در بارهء بی سوادی اردوی و پولیس ملی افغان گزارش های زیاد پخش شده است.

یک قطعهء اردوی ملی در ماه جولای، خواهان بمباردمان پوستهء خودشان شده بودند زیرا آن ها نتوانسته بودند نقشه را به دقت بخوانند.

حتی گفته می شود که تعداد زیادی افسران حتی نمی توانند سریال نمبر سلاح دست داشته شان را بخوانند و نمی دانند که سلاح آن ها تا چی حد ظرفیت دارد.

در موارد دیگر، زمانی که آن ها یک موتر را متوقف می کنند، نمی توانند کارت هویت یا لیسانس راننده را بدرستی بخوانند.

خبرگذاری اسوشیتد پرس می افزاید، پولیس افغان در بسیار موارد نمی تواند، اظهارات شاهدان یک حادثه را بنویسد و بسیاری از افراد پولیس نمی دانند که قانون در این مورد چی حکم دارد.

در بعضی موارد دیگر، قوماندانان پولیس، معاش عساکر پایین رتبه را می دزدند و پولیس بی سواد از این دزدی بی خبر می ماند.

سمونوال محمد هاشم قوماندان یک مرکز تعلیمی پولیس به اسوشیتد پرس گفته است:
«یک پولیس بی سواد مشکلات مردم را حل کرده نمی تواند، از تطبیق و نظارت بر تطبیق قانون حکومت، عاجز است.

پس به نظر می رسد که در برابر پولیس افغان، راه طولانی در پیش است.

خبرگذاری می نویسد، طالبان مسلح هم بنابر موجودیت فساد اداری و بی قانونی از وضعیت استفاده کرده، فعالیت های شان را تنظیم می کنند.

اسوشیتد پرس نوشته است:
یک سال پیش، زمانی که نیرو های ناتو و پولیس افغان مسوولیت آموزش را به عهده گرفتند، اکثر افراد پولیس به بسیار ساده گی دریشی به تن می کردند و به میدان جنگ اعزام می شدند که در نتیجه تلفات آن ها نسبت به اردوی ملی افغان سه برابر زیاد بود.

در 10 ماه گذشته، تعداد افراد پولیس افغان از نود و پنج هزار به یک صد و بیست هزار و پنج صد تن افزایش یافته است.
ناتو امیدوار است که با راه اندازی کورس های سواد آموزی، با پولیس ملی افغان همکاری کند تا آن ها اندک، اندک اقدامات موثر را به اجرا بگذارند.

دگرجنرال امریکایی ویلیم کالدویل که رهبری آموزش اردو و پولیس ملی افغان را به عهده دارد، می گوید که آن ها نخست در بخش آموزش نیرو های افغان، با سواد سازی آن ها را در نظر نگرفته بودند، اما به گفتهء او در حال حاضر این یک اقدام خیلی ضروریست.

اسوشیتد پریس می نویسد:
ناتو تلاش دارد، اردو و پولیس افغان را در یک مدت کوتاه آموزش دهد تا آن ها خود بتوانند از ادامهء جنگ ها در افغانستان جلوگیری کنند.
XS
SM
MD
LG