لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۸

«صرف معاملهء صلح می تواند افغانستان را با ثبات سازد»


دیلی تلگراف
اکثر روزنامه ها و نشرات معتبر و پر تیراژ غرب، اوضاع و رویداد های جاری افغانستان را به بررسی گرفته اند، از جمله روزنامهء دیلی تلگراف چاپ انگلستان در شماره اخیر خود در ارتباط صلح دوامدار در افغانستان مقاله تحلیلی نوشته و در آغاز این مقاله می نویسد:

در واشنگتن به روز جمعه از زنده گی ریچارد هولبروک، نمایندهء خاص سابق ایالات متحدهء امریکا برای افغانستان و پاکستان یاد بود به عمل آمد، اما یاد بود واقعی صرف زمانی خواهد بود که جنگ در افغانستان در یک شکل و طریقه ای ختم شود که به خون های ریخته شده و ثروت های افغان ها و جامعهء بین المللی که در مدت 9 سال به مصرف رسیده، عدالت صورت بگیرد.

روزنامه می افزاید، زنده گی ده هزار عسکر بریتانوی، زنده گی بیش از یک صد هزار عسکر امریکایی و زنده گی ملیون ها افغان، صرف نظر از آینده پاکستان، مربوط به درس های هولبروک است که باید حالا مورد تطبیق قرار بگیرد.

به نوشته روزنامه، هر چند هولبروک یکی از ستایشگران شجاعت نیروهای امریکایی بود، اما علیه نظامی ساختن دیپلوماسی هوشدار می داد.

هولبروک می گفت، خوب است که قوماندانان نظامی سوسیولوژی و هم چنان توپوگرافی کشور های را که عساکر در آن مستقر می شوند، مطالعه کنند. به گفته آقای هولبروک، اگر رییان کروکر سفیر امریکا در عراق نمی بود، جنرال دیوید پترویس کریدت پیشرفت جنگ عراق را حاصل نمی کرد.

روزنامهء دیلی تلگراف در اخیر این بخش مقاله می نویسد، هولبروک تجربهء را که از جنگ ویتنام گرفته بود، می دانست که جنگ های شورشی و داخلی هیچگاه توسط قوه خاتمه نمی یابد، بلکه مربوط به راه حل سیاسی می باشد که باید قواعد اساسی آن در نظر گرفته شود و در عین حال تا جای که ممکن باشد، باید مقتضیات منافع گروپ های گوناگون در داخل سیستم سیاسی حفظ گردد.

در افغانستان معنی اش این است که تمام اقوام داخل، القاعده خارج، و همسایه ها در پهلو قرار بگیرند. خلاصه که اردوی افغان یا اردوی بین المللی افغانستان را با ثبات ساخته نمی تواند، صرف معاملهء صلح می تواند این کار را انجام بدهد.

واشنگتن پست
روزنامه دیگر چاپ ایالات متحدهء امریکا واشنگتن پست در شماره اخیر خود در ارتباط قیمت و کشت کوکنار در افغانستان مقاله ای نوشته و در آغاز این مقاله می نویسد:
بعد از چندین سال پیشرفت مداوم در محو کشت کوکنار و سرکوبی قاچاقبران، مبارزه بر ضد مواد مخدر در حالی متزلزل و ضعیف شده است که دهقانان به علت بلند رفتن قیمت دوباره به کشت کوکنار رو آورده اند.

روزنامهء واشنگتن پست به نقل از مقامات افغان می نویسد، فشار ناتو برای از بین بردن رهبری طالبان و توجه به اهداف نظامی، یک بار دیگر باعث شده تا علاقه مندی جامعهء بین المللی به جنگ علیه مواد مخدر کاهش بیابد، چنانچه یک مقام افغان می گوید، همه توجه حالا به امور امنیتی معطوف شده در حالیکه مواد مخدر و نا امنی لازم و ملزوم یک دیگر اند.
XS
SM
MD
LG