لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۹

روابط آی، اس، آی و سی، آی، ای تیره تر شده است


آی، اس، آی یا اداره استخباراتی پاکستان از شکایات مقامات امریکایی خشگمین شده است که گفته اند، آی اس آی از شبکهء حقانی، حمایت می کند. شکایات مقامات امریکایی از آی، اس، آی به دنبال آن اوج گرفت که یک دیپلومات آن کشور در لاهور ماه گذشته، دو فرد پاکستانی را با فیر گلوله، به قتل رسانید.

مقامات امریکایی و افغان بارها گفته اند که اردوی پاکستان مخصوصاً استخبارات آن کشور، از طالبان حمایت می کند و باید پاکستان برای سرکوبی طالبان اقدامات بیشتر کند
.
آژانس خبری اسوشیتد پرس براساس یک سند محرم و هم براساس مصاحبه های انجام شده با مقامات پاکستانی نوشته است:
آی اس آی روابط اش را با سی آی ای کاهش داده است، زیرا به گفتهء آنان، فشارهای زیاد امریکا آن ها را مایوس ساخته و عملیات های صدها جاسوس قراردادی امریکا هم، آی اس آی را خشمگین ساخته است.

گفته می شود این اقدام شاید تلاش های نظامی امریکا را در افغانستان خدشه دار ساخته، عملیات های نظامی امریکا در سرحد میان افغانستان و پاکستان کاهش داده و هم معلومات استخباراتی امریکا را محدود سازد.

اسوشیتد پرس می نویسد، براساس یک سند آی اس آی که از سوی مقامات نیز تایید شده است، کشته شدن دو فرد پاکستانی توسط یک جاسوس قراردادی امریکایی به نام ریموند دیویس، رابطهء ادارات استخبارات پاکستان و امریکا را که درگذشته هم چندان خوب نبود، تیره تر ساخته و با خطر قطع شدن، مواجه ساخته است.

دریک سند آی اس آی که برای رسانه ها تهیه شده بود، ولی نشر نشد آمده است:
بعد از موضوع ریموند دیویس، رفتار سی آی ای، شک و تردیدهایی را در روابط سی آی ای و آی اس آی ایجاد کرده است. دراین سند بر سی آی ای اتهام وارد شده است که برای رهایی ریموند دیویس، از ورود فشار بالای پاکستان، کار گرفته است.

دراین سند هم چنان آمده است، این مشکل است که روابط سی آی ای و آی اس آی به نقطهء برسد که قبل از حادثهء ریموند دیویس در آن، قرار داشت.

یک مقام استخبارات پاکستان که نخواست نامش افشا شود به آژانس خبری اسوشیتدپرس گفته است، ای اس آی هراس دارد که صدها جاسوس قراردادی سی آی ای بدون اطلاع حکومت یا ادارهء استحباراتی پاکستان، عملیات کنند.

این همه در حالیست که لوی درستیزان و دیگر مقامات ارشد امریکایی و پاکستانی دیروز در خلیج با هم ملاقات کرده، حکومت پاکستان، این مذاکرات را یک گام خوب برای مبارزه با طالبان و القاعده در منطقه خواند.

آدمیرل مایک مولن رییس کمیتهء لوی درستیزان امریکا دیروز در مسقط پایتخت عمان، با جنرال اشفاق کیانی دیدار کرد. دراین مذاکرات جنرال دیوید پیتریس قوماندان عمومی قوای امریکایی و ناتو در افغانستان هم، حضور داشت.
XS
SM
MD
LG