لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۳

در چندین نقطه شهر ساحلی عمان مردم دست به تظاهرات زدند


نیروهای امنیتی عمان امروز سرک های اصلی را که به شهر سوهار منتهی شده، بستند تا از ازدحام مردم به داخل شهر جلوگیری کنند. شهر سوهار در 200 کیلومتری مسقط پایتخت عمان واقع است.

عمرالابری یک مقام رسمی آژانس خبری دولتی عمان گفت، بعد از این که پولیس برای متفرق نمودن مظاهره کننده گان از گاز اشک آور و گلوله های رابری استفاده کرد، کشته شدن یک تن از مظاهره کننده ها را در تظاهرات روز یکشنبه تایید می کند. اما مقامات شفاخانه عمان گفتند که در این تظاهرات دو نفر کشته شده اند.

شاهدان عینی می گویند، روز دوشنبه سوپر مارکیت در آتش می سوخت و مظاهره کننده گان در دوچهار راهی در مرکز شهر تجمع کرده بودند.

عمان که توسط یک خانوادهء قدرتمند اداره می شود، یکی از آخرین نقاط خشونت ها در جهان عرب است. تظاهرات و اعتراضات چالش های را به مقامات این کشور به میان آورده و نشان می دهد که این تظاهرات در کشور های خلیج همراه با تظاهرات در دیگر کشور های عربی ادامه خواهد یافت.

در نظر است مظاهرات در ماه آینده در کویت و عربستان سعودی نیز به راه انداخته شود. عمان با ایران یکجا قسمتی از تنگی هرموز را اداره می کند. گفته می شود 40 درصد نفت جهان از همین تنگی انتقال می یابد.

عمان همچنان میان امریکا و ایران نقش میانگیری بازی می کند. زیرا این کشور روابط نزدیک با ایالات متحده امریکا و ایران دارد. تظاهرات در عمان که در جنوب شرق شبه جزیره عربستان واقع است، ندرتاً صورت می گیرد.

اما سلطان قابوس بن سعید حاکم عمان جهت فرونشاندن نا آرامی ها به اقدامات فوری متوصل شده و برای ایجاد اصلاحات مطابق خواست مظاهره کننده ها اقدام نموده است.

حاکم عمان روز یکشنبه 50 هزار شغل دولتی ایجاد کرده و پرداخت ماهوار 390 دالر برای آنانی که در تلاش کار و شغل اند، امر داد و یک روز پیش از آن یعنی روز شنبه 6 عضو کابینهء حکومتش را تعویض کرد.

حکومت عمان قرار است یک هیات عالی رتبه را به شهر سوهار بفرستد تا با اعتراض کننده ها ملاقات کند.
XS
SM
MD
LG