لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۱

گریگوری سمت: ایران به شورشیان در افغانستان کمک فراهم می کند


یک مقام قوای ناتو مستقر در افغانستان می گوید که ایران به شورشیان در این کشور کمک فراهم می کند و گفت که این موضوع از نزدیک نظارت می کنند.

تهران مخالف حضور هزاران سرباز امریکا در منطقه و هر دو طرف سرحدش افغانستان و عراق است.

گریگوری سمیت یک مقام ارشد ناتو روز دوشنبه گفت، ایران از راه شبکه های که از طریق سرحدش ایجاد کرده، یک مقدار معین از مرمی، پرزه های تخنیکی مواد منفجره تعبیه شده، راکت ها و آر پی جی یا راکت های سرشانه یی را در اختیار شورشیان قرار می دهد.

مواد انفجاری تعبیه شده، بمب های ساخت خانه اند که طالبان مسلح از آن بطور روز افزون استفاده می کنند.

گریگوری سمیت معاون رییس ارکان آیساف یا قوای بین المللی کمک به امنیت به رهبری ناتو در افغانستان همچنین در اشاره به ایران گفته است که آنها می خواهند در این بازی شامل باشند و شبکه های را ایجاد می کنند.

ایران در حالی از طالبان حمایت می کند که این گروه سنی های افراطی و رژیم ایران شیعیان بینادگرا دانسته می شوند.

سمیت گفته است که ایران با شورشیان در افغانستان، یک مقدار در زمینه آموزش، حمایت مالی و تجهیزات که عمدتاً شامل مهمات می شود کمک می کند. اما به گفته وی این کمک ایران کم تر از آنست که با گروه های شیعه در عراق انجام می دهد.

وی گفت، در حال حاضر این امر نگرانی عمده ناتو نیست. اما علاوه کرد، اگر ایران خواسته باشد، می تواند حمایتش از طالبان را در فاصله یک شب افزایش دهد.

معاون رییس ارکان قوای به رهبری ناتو در افغانستان گفت، آنها این را تحت نظارت دارند که ایران در دراز مدت چه می خواهد انجام دهد. به گفته وی بی ثبات ساختن افغانستان به نفع ایران نیست.

انتظار می رود آیساف خروج محدود از مناطق امن تر افغانستان را از ماه جولای آغاز کند و احتمال می رود که این پروسه از غرب افغانستان در سرحد با ایران آغاز شود.
XS
SM
MD
LG