لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۰۰

فشار های بین المللی مبنی بر کنار رفتن قذافی از قدرت، افزایش یافته است


فشار های بین المللی بالای رهبر لیبیا معمر قذافی برای کنار رفتن از قدرت در حالی افزایش می یابد که حکومت قذافی حملات تازه ای را برای گرفتن دوبارهء شهرها از نزد مخالفین آغاز کرده است.

وزرای خارجهء کشورهای جهان که برای اجلاس شورای حقوق بشر ملل متحد در ژینوا گرد هم جمع شده اند، از قذافی خواسته اند که به منظور جلوگیری از خون ریزی بیشتر از قدرت کنار رود.
تخمین شده در نتیجهء سرکوبی تظاهرات دو هفته ای در لیبیا، یک هزار نفر کشته شده اند.

در حین زمان در بروکسل، کشورهای عضو اتحادیه اروپا یک بسته ای تعذیرات، به شمول تحریم ارسال سلاح و سفر را علیهء قذافی و مشاورین نزدیک وی تصویب کردند.

نیروهای وفادار به قذافی با استفاده از طیارات جت، تانک وسایر سلاح های ثقیل، حملات شان را برای گرفتن شهرهای الزاویه ومیسوراته ادامه می دهند.

به اساس گزارش ها، درشهر الزاویه نیروهای ضد دولتی حملهء نیروهای دولتی را عقب زدند و حدود ده تن از نیروهای دولتی را نیز کشته اند.

در شهر میسوراته، نیروهای ضد دولتی ادعا کردند که یک طیاره قوای هوایی لیبیا را سقوط داده اند.

در ژینوا هیلاری کلنتن وزیر خارجه ایالات متحده امریکا به شورای حقوق بشر ملل متحد گفت، وقت آنست که قذافی از قدرت کنار برود.
وزیر خارجه ایالات متحده امریکا افزود:
« قذافی واطرافیان او برای رفتارشان مبنی بر تخطی ازمکلفیت های قانونی بین المللی وشایسته گی معمول باید جواب گو باشند. به واسطه اعمال شان آن ها مشروعیت حکومت کردن را از دست دادند و مردم لیبیا این موضوع را برای خود روشن ساخته است که حالا وقت آنست که قذافی بدون خشونت بیشتر و تاخیر از قدرت کنار برود.»

وزیر خارجهء امریکا گفت، واشنگتن تلاش دارد تا با لیبیایی های که در شرق کشورقرار دارند، تماس گرفته، آماده است هر نوع کمک را به آن ها پیشنهاد کند.

در حین زمان سخنگوی پنتاگون گفت، ایالات متحده امریکا نیروهای بحری وهوایی خودرا در اطراف لیبیا تغییر موقعیت می دهد.

در حین حال، وزیر خارجهء امریکا از اسامبلهء عمومی ملل متحد خواست تا تقاضای این شورا را مبنی بر لغو عضویت لیبیا از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد قبول کند. سرگی لاوروف وزیر خارجهء روسیه به شورای حقوق بشر ملل متحد گفت، سرکوبی تظاهر کننده گان توسط رژیم قذافی غیر قابل قبول است.
وزیر خارجه روسیه گفت:
« استفاده از نیروی نظامی علیهء مردم ملکی طوری که در لیبیا واقع شد و در نتیجه آن صدها فرد ملکی کشته شدند، غیر قابل قبول است. روسیه این گونه خشونت ها را محکوم میکند و تقاضا می نماید که به صورت فوری قطع شده، قوانین بین المللی بشری کاملا رعایت شود.»

همزمان وزیر خارجهء امریکا یک سلسله ملاقات ها و مذاکرات را با همتایان اروپاییش در ژینوا به راه انداخته است تا یک جواب همآهنگ بین المللی را برای بحران لیبیا جستجو کند.
XS
SM
MD
LG