لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۰

«زنان در پارلمان های جهان چوکی های زیادی را از آن خود ساخته اند»


نیویارک تایمز
روزنامه نیویارک تایمز در شماره اخیر خود در باره سفر وزیر دفاع امریکا به افغانستان رابرت گیتس مقاله یی را نوشته و گفته است، رابرت گیتس روز دوشنبه در کابل گفت ایالات متحده آماده است در ماه جولای امسال به خروج عساکر خود از افغانستان آغاز کند. گیتس این را هم گفته است شمار قابل ملاحظه عساکر امریکایی در افغانستان باقی خواهند ماند، که حضور امریکا در افغانستان بعد از 2014 هم ادامه خواهد یافت.

نیویارک تایمز می نویسد، وزیر دفاع امریکا نه گفته است به چه تعداد عساکر امریکایی در ماه جولای افغانستان را ترک خواهند کرد اما گفته است این تعداد بسیار زیاد نخواهد بود. قرار گزارش نیویارک تایمز گیتس در سفر خود به افغانستان به دست آوردهای امنیتی در افغانستان اشاره کرده و گفته است این دست آورد ها در افغانستان زیاد مهم اند.

وی گفت، در هلمند و قندهار وضع بهتر شده و در مناطق سرحدی با پاکستان هم در بخش تامین امنیت پیشرفت های دیده می شود. نیویارک تایمز می گوید، وزیر دفاع امریکا در بگرام در پایگاه نیرو های امریکایی هم سخنان مشابه را بیان کرده و به عساکر امریکایی گفته است معلوم می شود که زمستان سخت را پشت سر گذاشته و اما بهار و باران های شدید را پیشرو دارید، شما به دوستان افغان خود ثابت کرده اید که با تلاش خستگی ناپذیر کار می کنید.

گیتس در رابطه به حضور قوای امریکایی بعد از 2014 در افغانستان گفت، هفته آینده هیاتی به کابل سفر کرده و در رابطه به مشارکت امنیتی با زمامدارن افغانستان صحبت خواهد کرد.


اندیپندنت
اندیپندنت روزنامه چاپ لندن در باره هشتم مارچ و ضع زنان و فعالیت های زنان در جهان مطالبی را نشر کرده و نوشته است زنان در پارلمان های جهان چوکی های زیادی را از آن خود ساخته اند. در برخی کشور ها مانند افریقای جنوبی و آیرلند زن در عرصه های سیاسی و اجتماعی برابر به مردان سهم دارد. در روندا سهم زنان بیشتر از مردان است.

قرار گزارش اندیپندینت در بریتانیا از هر چهار عضو پارلمان یکی زن است که درین زمینه باید بیشتر کار شود. ناروی سویدن و فنلند از نگاه فعالیت زنان در جهان به درجه دهم قرار دارند، نقش زنان در بلجیم، کیوبا، موزنبیق و انگولا هم خیلی خوب است.

زنان در بریتانیا درین عرصه جای پنجاه و سوم را دارند. وضع در ازبکستان، کشور افریقایی اریتیریا و جمهوری چک هم نزدیک به وضع سیاسی و اجتماعی زنان در بریتانیا است.

ایندیپندنت در سرمقاله خود نوشته است وکیل های زن در پارلمان مساله بستن شلتر ها یا خانه های امن درین کشور را جهانی کرده اند. شینکی کروخیل که در سال 2006 وکیل ولسی جرگه انتخاب شد صدای اعتراض خود را در برابر مردان شیعه در شورا بلند کرد که می خواستند حقوق زنان را محدود کنند.

روزنامه اندیپندینت از حبیبه سرابی والی بامیان به عنوان یگانه والی زن در افغانستان یاد کرده و این سخن را از وی نقل نموده که گفته است در بامیان حالا بیش از هر وقت دیگری صدای زنان شنیده می شود. در بامیان برای زنان فرصت های زیاد وجود دارد و درینجا زنان احترام می شوند.
XS
SM
MD
LG