لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۸

«برای جلوگیری از نفوذ طالبان، ساختن ادارات محلی اهمیت حیاتی دارد»


واشنگتن پوست
روزنامهء واشنگتن پوست در شماره اخیر خود در مورد مشکلات در راه تشکیل ارگان ها و ادارات محلی در افغانستان مطلبی دارد که در آغاز آن می نویسد:
در ولسوالی ها و نقاط دور دست افغانستان فعالیت ها برای بهتر ساختن طرز کار و امور اداری حکومت به تاخیر روبرو شده و به این ترتیب آرزو های رییس جمهور کرزی که می خواهد مشاورین امریکایی را کاهش بدهد، با موانع مواجه گردیده است.

روزنامه از قول کارشناسان می نویسد که گفته اند، برای ارزیابی احتیاجات بیش از 80 ولسوالی و مناطق در افغانستان به حد اقل چهار سال دیگر نیاز است. در این مناطق که تعداد زیاد مردم در آنها زنده گی می کنند، بخاطر مشکلات امنیتی استخدام و یا تعین مامورین به ادارات دولتی آسان نیست.

واشنگتن پوست می افزاید، مشکل دیگر این است که شمار زیاد متخصصین امریکایی که به مقصد بازسازی ملکی به افغانستان فرستاده شده و باید برای بهتر ساختن ادارات محلی کمک کنند، به دلایل امنیتی در کابل مانده و به مناطقی که نیاز جدی به آنها وجود دارد، رفته نمی توانند.

روزنامه از قول کارشناسان افغان می نویسد که گفته اند، برای جلوگیری از نفوذ طالبان و برای بیرون شدن قوای خارجی از افغانستان، ساختن ادارات و حکومت های محلی اهمیت حیاتی دارد.

اما برای انجام این کار نه پول است و نه قوه بشری. از این رو پا فشاری رییس جمهور کرزی برای از بین بردن تیم های نظامی بازسازی ولایتی خیلی قبل از وقت می باشد.

لاس انجلس تایمز

روزنامه دیگر چاپ امریکا لاس انجلس تایمز در شماره اخیر خود در مورد فعال شدن دوبارهء طالبان مطلبی دارد که در آغاز آن می نویسد:
با گرم شدن هوا طالبان برای تصرف دوباره سرزمین های از دست داده تلاش ها را آغاز خواهند کرد.

روزنامه می افزاید، طالبان مسلح که از ولسوالی سنگین ولایت هلمند بیرون شده اند، تهدید می کنند که با سپری شدن زمستان بار دیگر به سنگرهای قبلی خود برمی گردند. با این تهدید ها قوای امریکایی که در ولسوالی سنگین مستقر می باشند، در مورد دست آوردهای حساس خود نگرانی دارند.

روزنامه لاس انجلس تایمز اضافه می کند، بزرگان سطح متوسط طالبان که در پاکستان پنهان می باشند، به تلاش ها برای داخل شدن به مناطق از دست داده، خشونت ها را در این منطقه خواهند افزود.

روزنامه در ادامه می نویسد، سفر اخیر وزیر دفاع امریکا رابرت گیتس به ولسوالی سنگین و ملاقات وی با سربازان قوای بحری امریکا در اینجا اهمیت ولسوالی سنگین را برای امریکایی ها بیشتر واضیح ساخت.

آقای گیتس بعد از سفر به سنگین به خبرنگاران گفت، دست آوردها در این ولسوالی بسیار شکنند می باشند و اگر آنها بتوانند مناطق تصرف کرده خود را حفظ کنند، راه آنها از این مناطق به جا های دیگر هم باز خواهد شد.

لاس انجلس تایمز ادامه می دهد که از ماه اکتوبر سال گذشته در جنگ های ولسوالی سنگین 29 تن از سربازان قوای بحری امریکا کشته و 175 نفر دیگر آن جراحت برداشته که در طول جنگ افغانستان کشته شدن این تعداد در 5 ماه سابقه نداشته است.
XS
SM
MD
LG