لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۵

طرفداران قذافی به شهر راس لانوف که در کنترول مخالفان بود، داخل شدند


در حالی که نیروهای مخالف قذافی در سطح بین المللی به موفقیت های دیپلوماتیک دست یافتند، نیروهای طرفدار قذافی به شهر راس لانوف که در کنترول مخالفین قرار داشت، داخل شدند. این پیروزی نیروهای وفادر به قذافی برای مخالفین آن بزرگترین ضربه به شمار می رود.

مخالفین مسلح قذافی رهبر لیبیا امروز جمعه گفتند که قوای طرفدار به حکومت در شهر بندری راس لانوف در شرق آن کشور داخل شدند و برای تصرف کامل این شهر سرشار از نفت به جنگ ادامه دادند.

ابراهیم الوانی یک تن از مخالفین قذافی از شرق این شهر به آژانس خبری رویترز گفت، طرفدارانش هنوز هم در شهر راس لانوف حضور دارند و نیروهای حکومتی را در قسمت مرکزی شهر دیده اند.

این باشنده شهر راس لانوف گفت که در حدود 150 نظامی را با تانک های شان در شهر دیده و صدای فیر به گوش می رسید.

محمد المغربی که خود را سخنگوی شورشیان مخالف می داند، در حالی که از افشاء محل تماس خود اباء ورزید از طریق تیلفون گفت، نیروهای دولتی توسط کشتی به شهر راس لانوف در نزدیکی هوتل فاضل پیاده شدند. در این منطقه جنگ شدید ادامه دارد.

سخنگوی نیروهای مخالف لیبیا اضافه کرد، چهار کشتی که در آن از 40 تا 50 نفر سواری بودند در منطقه، لنگر انداختند. وی گفت که نیروهای مخالف در آن منطقه با قوای وفادار به معمرالقذافی می جنگند.

سلام البورقی یک جنگجوی مخالف رژیم قذافی از طریق تیلفون به آژانس خبری رویترز گفت، قوای مخالفین به عقب زده شده اند. اما هنوزهم قسمت های از شهر در کنترول آنها قرار دارند.

حملات نیروهای امنیتی لیبیا بر شهر راس لانوف جلو پیشرفت مخالفین را به سوی پایتخت لیبیا طرابلس گرفته است.

گزارش ها از میدان جنگ در لیبیا حاکی از آن اند که صد ها تن از شورشیان در موترها و لاری ها که پر از سلاح ها و ماشیندار بودند، به سوی غرب روان اند.

در ساختمان های تاسیسات نفت، شفاخانه ها، مساجد و سایر ساختمان ها علایم فیر ماشیندار و راکت دیده می شود.

امروز همزمان با عقب رانی نیروهای مخالف، جاکوب کیلین برگر رییس کمیته صلیب سرخ بین المللی در شهر ژنیو گفت، لیبیا در حال حاضر درگیر یک جنگ داخلی شده است و شدت گرفتن این جنگ نیز امکان دارد.

رییس اداره صلیب سرخ بین المللی با اشاره به جنگ لیبیا گفت:
«درک من این است که این یک جنگ جهانی نه بوده ولی یک جنگ داخلی شمرده شده می تواند.»

در حالی که مخالفین حکومت لیبیا در سطح بین المللی به پیشرفت های دیپلوماتیک نایل آمده اند، این حملات نیروهای طرفدار قذافی توانستند آنها را به عقب نشینی وادار سازند.
XS
SM
MD
LG