لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۹

« ناتو برای مردم ولسوالی پنجوایی ولایت کندهار خساره می پردازد»


نیویارک تایمز
روزنامهء امریکایی نیویارک تایمز در مورد عملیات نیرو های افغان و بین المللی در ولسوالی پنجوایی ولایت کندهار و وارد شدن خساره به باشنده های همین ولسوالی مقاله ای را نشر کرده است.

روزنامه در آغاز می نویسد:
هیچ کس مخالف این نیست که در جریان عملیات نظامی در پنجوایی و پاکسازی منطقه از وجود طالبان، خساراتی هنگفت به مردم منطقه وارد شده است.

به نوشته نیویارک تایمز، نشانه های از ویرانی ها در هر گوشه پنجوایی به چشم می خورد و حتی یک قریه در همین ولسوالی به صورت کامل منهدم شده است.

روزنامه می افزاید، حالا سوالی مطرح می شود که آیا نیرو های ناتو خواهند توانست تا با پرداخت خساره و ساختن سرک ها، اعتماد و خوشبینی مردم را حاصل کنند؟

به نوشته نویسنده این مقاله، نیرو های کانادایی همه روزه در جریان کار های بازسازی، بلدوزر ها و وسایط را متوقف می سازند.

نیویارک تایمز نوشته که در نتیجه عملیات اخیر در ولسوالی پنجوایی، درختان میوه دار قطع و تاک ها از بین رفته اند و هم چنان کشتزار ها به مخروبه مبدل شده اند.

در عین حال در ولسوالی ژیری ولایت کندهار که در همسایه گی پنجوایی قرار دارد، پس از بیرون راندن طالبان از منطقه، پرداخت خساره به باشنده گان محل در نخستین مرحله به درستی پایان یافت.

سربازان خارجی در آنجا به مردم فورمه می دهند و آنها در جریان وقت کم، از مراکز نیرو های بین المللی پول به دست می آورند.

به نوشته نیویارک تایمز، این اقدام خشم باشنده گان محل را آرام ساخته است.

اما قوماندانان امریکایی از روند توزیع کمک ها و مشکلات در این راستا شکایت کرده و به روزنامه گفته اند که برای پرداخت خساره برای یک جایداد، پنج نفر ادعا می کنند و همه می گویند که برای آنها خساره وارد شده است.

واشنگتن پست

روزنامهء واشنگتن پست در مورد پلان خروج نیرو های ناتو از افغانستان و اظهارات اخیر وزیر دفاع امریکا در همین مورد تبصره کرده است.

روزنامه می نویسد:
رابرت گیتس به روز جمعه متحدین واشنگتن را مورد انتقاد قرار داد و گفت که موضع آنها برای خروج از افغانستان پیشرفت های غیر ثابت را که در این کشور جنگ زده صورت گرفته است، با هشدار روبرو می سازد.

واشنگتن پست گفته که وزیر دفاع امریکا در اجلاس وزرای دفاع کشور های عضو ناتو در بروکسل، با یک لهجهء عمدی و غیر دیپلوماتیک از کشور های اروپایی خواست تا سیاست های داخلی خود را در مورد افغانستان کنار بگذارند و با امریکا برای تقویت حالت عادی و متوازن که در برخی مناطق افغانستان صورت گرفته، همکاری کنند.
XS
SM
MD
LG