لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۴۳

نیروهای امنیتی بحرین بر اعتراض کننده ها در پایتخت این کشور حمله کردند


نیروهای امنیتی بحرین به حمایت موترهای زرهدار صبح وقت روز چهارشنبه بر اعتراض کننده های شیعه در میدان مروارید مانامه پایتخت بحرین حمله کرده، آنها را با زور و فشار از آن جا بیرون کردند.

مظاهره کننده ها گفتند که حداقل دو نفر کشته و تعداد هم زخمی شدند. حکومت بحرین گفت که دو پولیس در جریان این عملیات زمانی کشته شدند که یک مظاهره کننده قصداً موترش را با آن ها تصادم داد.

شبکه تلویزیون دولتی امارات که به زبان انگلیسی نشرات دارد، تصاویر را از میدان پاکسازی شده که در گوشه و کنار آن کثافات و آتش سوزی کوچک به چشم می خورد، روز چهارشنبه نشان داد.

سرکوب اعتراض کننده ها که از یک ماه به این سو در میدان مرکزی شهر ادامه دارد، یک روز بعد از آن صورت می گیرد که کشورهای عرب خلیج بیشتر از هزار عسکر را برای تقویت رژیم شاهی سنی، به این جزیره اعزام کردند.

روشن نیست که آیا این نیروها به رهبری عربستان سعودی در سرکوب اعتراض کننده ها سهم داشتند و یا نه؟

اعتراض کننده ها خواهان دیموکراسی بیشتر و پایان تبعیض علیه اکثریت باشنده های شیعه این جزیره می باشند.

این عمل سرکوبگرانه حکومت بحرین همچنان به دنبال مقابله و درگیری های مرگبار بین نیروهای امنیتی و اعتراض کننده ها به روز سه شنبه صورت گرفته که در آن دو تن افراد ملکی کشته و حدود 200 تن دیگر جراحت برداشتند.

در همین روز پادشاه بحرین برای سه ماه در کشور حالت اضطرار را اعلان کرد و به نیروهای امنیتی کشور که بیشتر متشکل از سنی های مسلمان پاکستان، یمن، سوریه و اردن می باشند، هدایت داد تا به این نا آرامی ها پایان دهند.

خشونت ها در این هفته شمار تلفات را از آغاز مظاهرات یعنی از ماه گذشته تا اکنون به حداقل 13 نفر رسانیده است.

اما درگیری های رو به افزایش میان سنی ها و شیعه ها در بحرین و تاثیر آن بالای قدرت های منطقه، تنش ها را در منطقه خلیج به طور چشمگیر افزایش داده است.

محمود احمدی نژاد رییس جمهور ایران اعزام نیروهای به رهبری عربستان سعودی را از کشور های اطراف خلیج به بحرین به خاطر کمک سرکوب اعتراض کننده ها یک عمل نادرست خواند.

همزمان یک مقام رهبری کننده شیعیان در عراق این سرکوب توسط حکومت بحرین را نا مسوولانه عنوان کرد.

بشیر النجفی که یکی از چهار مقام ارشد رهبری کننده شیعه ها در جهان می باشد، همچنان گفت که این خشونت ها باید به طور فوری متوقف گردند.

در یک عکس العمل مشابهی گروه شعیه حزب الله لیبنان روز سه شنبه هوشدار داد که مداخله نظامی و استفاده از زور و فشار علیه جنبش صلح آمیز راه حل نه خواهد بود.

گزارش می نویسد، از آن جاییکه برخورد ها میان شیعه ها و سنی ها به طور روز افزون رو به افزایش اند، به نظر می رسد که این درگیری ها منجر به افزایش رقابت میان حکومت های عرب سنی خلیج و ایران گردد.

سازمان ملل متحد، ایالات متحدهء امریکا و برخی کشورهای دیگر خواهان جلوگیری و راه حل سیاسی این بحران شده اند. ولی در حال حاضر نشانه های اندک به نظر می رسد که حکومت بحرین و تظاهر کننده ها به یک تفاهم برسند.
XS
SM
MD
LG