لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۶

پرسش ها و تشویش ها در مورد تاسیسات هستوی پاکستان


تاسیسات هسته یی پاکستان در کراچی و منطقه چشمه موقیعت دارند. تاریخچهء تاسیسات کراچی به دههء هفتاد میلادی برمی گردد و برای نخستین بار توسط کانادا اساس گذاری شده است.

بخش دیگری این تاسیسات که در منطقهء چشمه در نزدیک دریای اندس موقیعت دارد، توسط چینایی ها ساخته شده است.

داکتر پرویز هوده بای که یک دانشمند هسته یی پاکستان است، با ابراز این مطالب به رادیو مشال گفته که در حال حاضر سه دستگاهء تولید برق هسته یی در پاکستان فعال است.

او گفت که خطر های مختلف می تواند برای تاسیسات هسته یی پاکستان موجود باشد.
وی گفت:
«کراچی و چشمه هر دو در منطقهء ساحلی قرار دارند، اما تنها از این ناحیه با مشکل روبرو نیستند بلکه با تهدید های تروریستی و مشکلات داخلی مواجه اند. طوری که در چیرنوبیل صورت گرفت. پس زلزله و سونامی می تواند یک بخشی از عوامل بیرونی باشد، اما عوامل دیگر هم می تواند وجود داشته باشد.»

او در بارهء آماده گی های پاکستان جهت جلوگیری از تهدید های احتمالی گفت، فکر نمی کند مقامات پاکستانی آماده گی های لازم را برای برخورد با اینگونه حوادث را داشته باشند.
داکتر هوده بای با اشاره به انفجار در تاسیسات برق هسته یی جاپان گفت که آن کشور با داشتن دستگاه ها و نیروی فوق العاده کاری و همچنان تجربه از انفجار اتمی در اخیر جنگ دوم جهانی، نتوانست تا از حوادث اخیر در آن کشور جلوگیری کند.

این دانشمند پاکستانی می گوید که مقامات کشورش همواره از تدابیر برای مصوونیت این تاسیسات خبر می دهند، اما او در این مورد بی باور دارد.
وی گفت:
«حکومت پاکستان می گوید که تدابیر پیش گیرانه ای را اتخاد کرده، اما روزی فرا خواهد رسید که این کشور تاسیسات ساده مانند پایپ لاین های گاز و دستگاه های تولید برق و سایر جای ها را هم حفاظت کرده نتواند. آن ها هرچه دل شان خواست می گویند اما در مجموع تاسیسات هسته یی در پاکستان محفوظ نیستند.»

کشور های غربی در این اواخر از فعالیت های تروریستی در پاکستان و تهدید ها برای تاسیسات هسته یی این کشور نگرانی دارند.

پاکستان در سال 1998 میلادی پنج سرگلوله هسته یی را در کوه های چاه گای در ایالت بلوچستان موفقانه آزمایش کرد. براساس گزارشی که در صفحه انترنتی موسوم به آگاهی نامه دانش اتمی نشر شده، پاکستان در حال حاضر هفتاد تا نود سرگلوله هسته یی در اختیار دارد.
XS
SM
MD
LG