لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۰

آلمان از رای دادن به قطعنامهء در مورد اقدام نظامی علیه لیبیا خود داری کرد


انگیلا میرکل صدراعظم آلمان در جریان سخنرانی در پارلمان کشورش
انگیلا میرکل صدراعظم آلمان در جریان سخنرانی در پارلمان کشورش
انگیلا میرکل صدراعظم آلمان روز جمعه گفت که این کشور با پیمان ناتو روی اینکه آیا می تواند ماموریت های بیشتر اکتشاف هوایی آواکس را در افغانستان به عهده گیرد و یا نه، در گفتگو قرار دارد.

آلمان از دادن رای به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای ایجاد منطقه منع پرواز بر فضای لیبیا به خاطر نگرانی از کشتار افراد ملکی چون عراق و افغانستان، خود داری کرد.

اما انگیلا میرکل در یک نشست خبری گفت، آنچه که آنها در مورد با ناتو صحبت می کنند، سوالی است که آیا در چارچوب وظایف ناتو آنها می توانند وظایف اکتشافی هوایی آواکس را در افغانستان به عهده گیرند و یا نه ؟

آژانس خبری فرانس پرس می نویسد که آلمان روز پنجشنبه به قطعنامه شورای امنیت ملل متحد که راه را برای حملات هوایی مساعد خواهد ساخت، رای نه داد.

از سوی دیگر حکومت آلمان به اعزام عمله بیشتر نظامی برای فرستادن طیارت اکتشافی آواکس هم مانند ماموریت افغانستان به تایید پارلمان نیاز دارد.

آلمان در حال حاضر در ماموریت اکتشافی هوایی آواکس در افغانستان سهم فعال نه دارد.

گویدو ویسترویلی وزیر امور خارجه آلمان روز جمعه به پارلمان آن کشور گفت که اسقرار آلمانی ها ممکن می باشد. اما ناتو باید از آنها تقاضای کمک کند.

ناتو به نصب سیستم اکتشافی هوایی آواکس به افغانستان در ماه جنوری موافقه کرد. این طیارات دارای رادارهای اند که از فاصله دور طیارات را در فضا شناسایی می کند و در عین حال از تصادم هوایی نیز جلوگیری می نماید.

در حدود 17 کشور در پایگاه آواکس در غرب آلمان یکجا کا ر می کنند و اما ایالات متحده امریکا، فرانسه و بریتانیا خود سیستم اکتشافی یا آواکس دارند.

آلمان سهم نیروهای نظامیش را در اقدام نظامی بین المللی علیه لیبیا رد می کند.
XS
SM
MD
LG