لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۹

رژیم قذافی آتش بس یک جانبه را در جنگ با شورشیان اعلان کرد


فقط یک ساعت پس از اینکه قطعنامه ملل متحد به قدرت های جهان صلاحیت داد تا به کشتار مردمان ملکی در لیبیا پایان دهند، رژیم معمر القذافی در جنگ علیه شورشیان آتش بس یک جانبه را اعلان کرد.

موسی کوسا وزیر خارجه لیبیا در طرابلس پایتخت این کشور گفت که حکومت بر اساس قطعنامه ملل متحد که روز پنجشنبه تصویب شد، تصمیم گرفت که بخاطر حفاظت افراد غیر نظامی، تمام عملیات نظامی را متوقف نماید.

وی افزود:
«بنابرین لیبیا تصمیم آتش بس فوری را اتحاذ کرده وتمام عملیات نظامی را متوقف می سازد.»

وزیر خارجه لیبیا همچنان این موضوع را تعجب آور خواند که به ملل متحد اجازه داده شد که علیه لیبیا از قوه استفاده کند.

او گفت:
«لیبیا همچنان از این موضوع آگاهی حاصل کرد که شورای امنیت ملل متحد در قطعنامه استفاده از قوه را اجازه داده است که خیلی عجیب و نا معقول است و نشانه های دیده می شود که این موضوع واقعاً عملی می گردد.»

اعلان آتش بس از سوی حکومت لیبیا زمانی صورت می گیرد که ناتو روز جمعه در برو کسل پایتخت بلجیم به خاطر گفتگو روی چگونگی تطبیق فوری مواد قطعنامهء که استفاده از هر اقدام لازم به استثنای استفاده از قوای پیاده را برای متوقف ساختن حملات طرابلس بر شورشیان در شهر ها و کشتار افراد ملکی، صلاحیت داده است.

به طور فوری واضح نیست که اعلان آتش بس بر پلان ناتو چه تاثیر وارد خواهد کرد.

اما هیلاری کلنتن وزیر امور خارجه امریکا گفت که کاملاً روشن نیست که آیا اعلان آتش بس با اقدامات طرابلس در منطقه مطابقت می کند و گفت که واشنگتن و متحدین آن تا هنوز بالای آنچه که آنها اقدامات خیلی موثر برای پایان بحران لیبیا می نامند، مصروف غور بررسی هستند. خانم کلنتن گفت که هدف نهایی قطعنامه ملل متحد عبارت از این است که قذافی باید برکنار شود.

در صدر اجندای اجلاس ناتواعمال منطقه منع پرواز بر فضای لیبیا می باشد تا پرواز های جیت ها و هیلکوترهای قوای هوایی قذافی را که بیشتر نیروهای شورشیان را هدف قرار داده و تلفاتی سنگین ملکی را وارد می کنند، متوقف سازند.

فرانسه روز جمعه گفت که از اقدام نظامی علیه لیبیا استقبال می کند. فرانسه یگانه کشور بود که از لحاظ دیپلوماتیک حکومت موقت شورشیان لیبیا را به رسمیت شناخت.

به ادامه آن بریتانیا، لیبنان و فرانسه مسودهء قطعنامه ملل متحد را ترتیب داده و حتی فرانسه وزیر امور خارجه خود را برای توضیح بیشتر به شورای امنیت ملل متحد فرستاد.

در حال حاضر کشور های متعدد، گام به پیش نهاده حمایت شان را از قطعنامه ملل متحد وعده سپرده اند. دیود کمیرون صدراعظم بریتانیا دیروز به پارلمان آن کشور گفت که بریتانیا جیت های جنگی ترنادو و تیفون را در پایگاه های نزدیک به لیبیا می فرستد.

ایتالیا استفاده از فضایی هوایی آن کشور را اجازه داد. قطر، ناوری و پولند دیروز در دیگر امور کمک بیشتر را تعهد کردند. اما آلمان سهم نیروهای نظامیش را در اقدام نظامی بین المللی علیه لیبیا رد می کند.

چین گفت که کشورش هنوز هم در این مورد نگرانی های دارد. امر موسی سرمنشی اتحادیه عرب گفت که او برای حفاظت جان افراد ملکی از این قطعنامه حمایت می کند و اما هوشدار داد که او نه می خواهد هیچ طرف از حد خود عدول کند.

حکومت ترکیه خواهان آتش بس فوری و حل این منازعه از طریق صلح آمیز شد. در طرابلس رژیم قذافی قطعنامه ملل متحد را رد کرد و خواهان حفاظت لیبیا از مداخله خارجیان شد.

اما در شهر بنغازی جایی که شورشیان مسلط اند، خبر تصویب قطعنامه ملل متحد با خوشحالی و فیر ماشین دار جشن گرفته شد.

ملا امامان در مساجد این شهر نزدیک به بحیره مدیترانه بلند گو ها را استفاده کرده، نعره الله اکبر را سرداده بودند.
XS
SM
MD
LG