لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۰

از اولین سالروز وفات اجمل ختک، در کابل یاد بود به عمل آمد


محمد یعقوب احمدزی معین جرگه های وزارت سرحدات، اقوام و قبایل افغانستان
محمد یعقوب احمدزی معین جرگه های وزارت سرحدات، اقوام و قبایل افغانستان
از نخستین سالروز وفات اجمل ختک شاعر و سیاست مدار معروف ایالت خیبر پشتونخواه در حالی با تدویر سیمیناری در کابل یاد بود به عمل آمد که اقوام پشتون دو طرف خط دیورند با نا امنی های بی سابقه دست و گریبان اند.

این سیمینار علمی، تحقیقی به وسیله وزارت سرحدات، اقوام و قبایل افغانستان به روز شنبه راه اندازی شد.

محمد یعقوب احمدزی معین جرگه های وزارت سرحدات، اقوام و قبایل افغانستان به رادیو آزادی گفت که اجمل ختک پیوسته تلاش می کرد تا ساکنین دو طرف سرحد افغانستان و پاکستان در فضای صلح و اخوت زنده گی کنند. وی علاوه کرد که با برگزاری این سیمینار می خواهند تا مردم بیشتر با شخصت و کار نامه های این شاعر و نویسنده زبان پشتو معرفت حاصل کنند.

آقای احمدزی افزود:
«همیشه در راه مبارزه و آوردن امنیت در افغانستان دوستی سابقه داشته اند و تنظم آنها نیز در عدم تشدد مبارزه می کردند، این که مشکلات از راه جنگ حل نشود بلکه از راه صلح حل شود.»

در این سیمینار که دهها تن از شخصیت های علمی و فرهنگی، شاعران و نویسنده گان اقوام پشتون از دو طرف خط دیورند شرکت کرده بودند، در رابطه به شخصیت و مبارزات آزادیخواهانه اجمل ختک بحث های گسترده یی صورت گرفت.

گفته می شود که آقای ختک در مقابل ظلم و استبداد ایستاده گی می کرد و از حقوق مردم دفاع می نمود. اشتراک کننده گان سیمینار گفتند، در صورت که از نظریات و مفکوره اجمل ختک استفاده شود، در هر دو کشور همسایه افغانستان و پاکستان صلح و ثبات برقرار می گردد.

داکتر علم یوسفزی یکی از شرکت کننده گان پاکستانی سیمینار در مورد گفت:
«اگر دولت های هر دو طرف سرحد با نظریه او رفتار کنند انشاءالله امنیت به زودی تامین می گردد چون او می گفت تا وقتی که دست اندازی دولت ها برطرف نشود امنیت ناممکن است.»

در سیمینار علمی، تحقیقی به مناسبت اولین سالروز وفات اجمل ختک، پیام حامد کرزی رییس جمهور افغانستان نیز به خوانش گرفته شد که در آن به شخصت برازنده این شاعر و نویسنده زبان پشتو اشاره شده بود. به اساس گزارش ها اجمل ختک از 17 سالگی به تحریک خدایی خدمتگاران پیوست و مبارزات خود را نخست برای آزادی هند و سپس برای ایجاد پشتونستان ادامه داد.

گفته می شود که وی در زمان صدارات ذوالفقار علی بوتو در پاکستان هنگامی که فعالیت حزب نشنل عوامی غیر قانونی اعلان شد به افغانستان فرار کرد و بعد از مدتی دوباره به آن کشور برگشت. اجمل ختک به اثر مریضی که عاید حالش بود سال گذشته چشم از جهان بست. از وی یک تعداد زیاد آثار علمی و مجموعه های شعری به جا مانده است.


ستار فروغ
XS
SM
MD
LG