لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۶

معمر قذافی: افریقا به یک میدان جنگ واقعی مبدل شده است


معمر قذافی زمامدار لیبیا می گوید، به دنبال آغاز عملیات هوایی چندین ملیتی علیه نیروهای وی، افریقا به یک میدان جنگ واقعی مبدل شده است.

این عملیات هوایی به هدف ایجاد منطقه منع پرواز بر فراز لیبیا از سوی سازمان ملل متحد بخاطر جلوگیری از سرکوب قیام علیه رژیم قذافی تصویب شده است.

رژیم قذافی می گوید، در حملات قوای فرانسه، ایالات متحده امریکا و بریتانیا بر تاسیسات نظامی آن که از دیروز آغاز شده حد اقل 48 تن کشته و 150 تن دیگر زخمی شده اند. این ادعا رژیم قذافی بطور مستقل تایید نشده است.

قذافی در یک پیام صوتی که از تیلویزیون لیبیا نشر شد گفت، ذخایر اسلحه بروی مردم گشوده شده تا آنها بتوانند از کشورشان دفاع کنند.
او گفت:
«در حال حاضر نیاز است تا ذخایر گشوده شود و تمام توده های مردم با اسلحه مختلف النوع برای دفاع از استقلال، وحدت و عزت لیبیا مسلح شوند.»

بیانیه قذافی به دنبال آن انتشار یافت که دیروز شنبه پیش از این با آغاز عملیات چندین ملیتی بنام «ادویسی داون» طیاره های جنگی فرانسه چندین حمله هوایی را انجام داده اند و قوای امریکایی و بریتانیایی 110 راکت را بر 20 نقطه مدافع هوایی رژیم قذافی در اطراف شهرهای طرابلس و مصراته پرتاب کرده اند.

مقامات می گویند، در قدم نخست قوای بین المللی تلاش خواهند کرد تا مدافع هوایی قذافی را از بین ببرند تا با گزمه جیت های جنگی منطقه منع پرواز بر فراز لیبیا اعمال شود.

باراک اوباما رییس جمهور ایالات متحده امریکا اعلام کرد که وی به قوای ایالات متحده صلاحیت داده تا به گفته وی «اقدام محدود» را در حمایت از یک تلاش بین المللی برای محافظت غیر نظامیان آغاز کنند.
وی گفت:
«اشتباهی را مرتکب نشوید، امروز ما جز از ایتلاف وسیع هستم. ما به تقاضای مردم که تهدید شده اند پاسخ می گویم. و ما در راستای منافع ایالات متحده امریکا و جهان عمل می کنیم.»

شورای امنیت ملل متحد روز پنجشنبه قطعنامهء را تصویب کرد که در آن برای محافظت از غیرنظامیان لییبایی و تطبیق آتش بس و اعمال منطقه منع پرواز علیه قوای قذافی برای استفاده از هر وسیله لازم تقاضا شده است.

در این حال وزارت خارجه روسیه گفته است که از مداخله نظامی قوای بین المللی در لیبیا متاسف است و خواهان هر چه زود تر آتش بس در این کشور افریقای شمالی شده است.

الکسندر لوکاشویچ سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت، قطعنامه شورای امنیت ملل متحد که راه را برای اقدام نظامی بین المللی هموار ساخت در عجله تصویب شده است.
XS
SM
MD
LG