لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۸

«در جریان سال 1389 بیشتر از 3500 زندانی از حبس آزاد شدند»


حبیب الله غالب وزیر عدلیه
حبیب الله غالب وزیر عدلیه
وزارت عدلیه افغانستان می گوید، در جریان سال 1389، بیشتر از سه هزار و پنجصد زندانی از حبس آزاد و مدت قید بیشتر از پنج هزار زندانی دیگر تخفیف یافته است.

حبیب الله غالب وزیر عدلیه که به روز یکشنبه در یک کنفرانس خبری صحبت می کرد، که بر اساس فرمان های ریاست جمهوری و تلاش ها برای تحکیم صلح در کشور، به وضعیت زندانیان بیشتر رسیده گی صورت گرفته است.

به اساس معلومات وزارت عدلیه، حدود هفتصد تن زندانی رها شده کسانی بودند که به اتهام داشتن ارتباط با مخالفین مسلح دولت بازداشت شده بودند اما در مورد به اثبات جرم شان اسناد موثق وجود نداشت.

آقای غالب در جریان صحبت هایش افزود که در سال 1389 بیشتر از یکصد و بیست تن به اعدام محکوم شده اند، اما وی گفت که از جمله این تعداد هشت تن شان به اساس حکم رییس جمهور کرزی، اعدام شان به حبس مبدل گردیده است.

وزیر عدلیه ازایجاد اداره تعقیب و مراقبت در سال 1390 در چوکات این وزارت خبر داد که اعضای این اداره وضعیت تمام زندان ها را در همه ولایات افغانستان از نزدیک نظارت خواهند کرد و امور کارمندان وزارت عدلیه را تحت بررسی قرار می دهند.

آقای غالب همچنان گفت که در نظر است تا در سال 1390 در داخل زندان پل چرخی یک شفاخانه صد بستر به همکاری وزارت صحت عامه اعمار و به کمک مالی بانک جهانی در تمام زندان های ولایات مراکز صحی ایجاد گردد.

این اظهارات از سوی وزارت مالیه در حالی صورت می گیرد که به اساس گزارش ها در حال حاضر تعدادی از زندانیان در زندان پلچرخی در حالت ناگوار بسر می برند و خواهان توجه مقامات در این زمینه هستند.

در سال 1389 و سال های قبل در زندان پلچرخی کابل و شماری از زندان های دیگر، زندانیان به خاطر داشتن مشکلات و عدم رسیده گی مقامات به این مشکلات دست به اعتراض های زده بودند، اما وزارت عدلیه افغانستان می گوید که در سال 1390 بیشتر مشکلات زندانیان رفع خواهد شد.
XS
SM
MD
LG