لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۲

جنگ برای تصرف شهر های کلیدی در لیبیا ادامه دارد


بعد از پنج شب حملات هوایی متواتر، جنگ برای تصرف شهرهای کلیدی در لیبیا ادامه دارد.

صدای چندین انفجار در شب گذشته شنیده شد و این زمانی بود که فضای شهر تریپولی در نتیجه شلیک قوای ضد هوایی لیبیا روشن گردیده بود و طیارات قوای ایتلاف ذخایر نفتی لیبیا را مورد هدف قرار می دادند.

به گفته شاهدان عینی، یک انفجار بزرگ در پایگاه نظامی در تجورا حومهء شرقی پایتخت لیبیا رخ داد.

آژانس خبری دولتی جانا گزارش داد، در نتیجهء حملات هوایی قوای ایتلاف بالای تجورا یک تعداد زیاد مردم ملکی کشته شدند.

در عین زمان خالد قایم معاون وزارت خارجهء لیبیا در اواخر روز چهارشنبه تقاضا نمود تا حملات هوایی متوقف ساخته شود.

معین وزارت خارجهء لیبیا افزود:
« حملات هوایی آن طوری که امروز واقع شد، میان مردم ملکی و اشخاص مسلح فرق قایل نشدند. برای آغاز تفاهم ملی و برگشت به زنده گی عادی، حملات هوایی باید بصورت فوری متوقف ساخته شود.»

در شهر ستراتیژیک اجدبیه در شرق لیبیا ،جنگ های شدید میان نیروهای طرفدار قذافی و مخالفین گزارش شده است. این در حالیست که الن ژوپی وزیر خارجهء فرانسه می گوید، حملات هوایی قوای ایتلاف علیه لیبیا موفقانه بوده و تا جای که ضرورت باشد ادامه خواهد یافت.

وزیر خارجهء فرانسه افزود:
« عامل بالقوه نظامی لیبیا از بین رفته است. همه یا قسمت زیاد نیروی ضد دفاع هوایی لیبیا خنثی ساخته شده است. قوای هوایی لیبیا هم خنثی گردیده هر چندی که تعداد طیارات و هلیکوپترهای آنها زیاد نبود. اما لیبیا هنوز هم قابلیت زمینی دارد. بمباردمان یک شفاخانه توسط قوای لیبیا علامهء دیگر از این است که رژیم قذافی تا کدام اندازه وحشیانه عمل می کند که برای جامعه بین المللی غیر قابل قبول می باشد. بناءً ما به حملات هوایی ادامه می دهیم.»

لوی درستیزایالات متحدهء امریکا برای ماموریت عملیات در لیبیا گفت، در ظرف 24 ساعت گذشته، هیچ طیارهء لیبیا در ساحه منع پرواز دیده نشده است.

به گفته گیرارد هوبر، طیارات قوای ایتلاف در ظرف 24 ساعت گذشته، 175 ماموریت انجام داده اند که 113 آن توسط طیارات ایالات متحدهء امریکا انجام شده است.

این اظهارات در زمانی صورت می گیرد که کشورهای عضو ناتو بحث های شان را در مورد رهبری ماموریت لیبیا ادامه می دهند.

واشنگتن گفته است در چند روز آینده از نقش رهبری در لیبیا دست خواهد کشید.

ایالات متحده امریکا، فرانسه و بریتانیا موافقه کردند که ناتو در موضوع لیبیا باید نقش کلیدی داشته باشد، اما رضایت 28 عضو این سازمان ضرور است.

احمد داوود اوغلی وزیر خارجهء ترکیه به روز چهارشنبه هوشدار داد و گفت، قواعد مصروفیت در لیبیا باید به حمایت از مردم ملکی، تحریم سلاح، منع ساحه پرواز و کمک های بشری محدود ساخته شود.
XS
SM
MD
LG