لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۶

«عدم اعتماد میان افغانستان و امریکا، همکاری در مسایل مختلف را مشکل ساخته است»


اندیپندنت
روزنامه اندپندنت چاپ بریتانیا در شماره اخیر خود در مورد محاکمه عساکر امریکایی که بخاطر بد رفتاری با افراد ملکی افغان محکوم شده اند، مطلبی به نشر رسانده و این عساکر را بنام "دسته مرگ" نامیده است.

محکمه نظامی امریکا چند روز بعد از آن در مورد این عساکر حکم صادر کرد که مجله شپیگل آلمان تصاویر تکاندهنده بد رفتاری این عساکر را با افراد ملکی به نشر رساند.

روزنامه حالتی را که در این تصاویر دیده می شود، با جنایات بعضی از عساکر امریکا در زندان ابو غریب بغداد، مقایسه می کند که تمام جهان را تکان داد.

نشریه شورای روابط خارجی امریکا در این مورد می نویسد که نشر این تصاویر روابط و اعتماد بین حکومت افغانستان و امریکا را بی آنهم به گرمی سابق خود باقی نمانده است، سرد تر می سازد.

نشریه در ادامه مطلب خود به اعلان انتقال مسوولیت های امنیتی بعضی شهرها و ولایات افغانستان به قوای امنیتی خود این کشور توسط رییس جمهور کرزی اشاره نموده می نویسد که برای رسیدن به این مرحله باید مشکلات زیادی از سر راه برداشته شود.

نشریه از قول سرمنشی ملل متحد بن کی مون می نویسد که گفته است، تشنج بین قوای مقننه و قضاییه در رابطه با نتایج انتخابات پارلمانی افغانستان از موانع اساسی در راه انتقال مسوولیت به افغانها می باشد.

علاوه بر آن نا توانی رییس جمهور کرزی برای حل بحران کابل بانک و رفع اختلافات در این مورد با جامعه جهانی، در سیستم مالی افغانستان نیز بی نظمی ایجاد کرده است.

به نوشته نشریه فساد اداری گسترده و نبود حکومتداری سالم و حسابدهی در سطح محلی بدون شک بر مراحل انتقال مسولیت بی تاثیر نخواهد بود. نشریه می افزاید، عدم اعتماد بین حکومت افغانستان و ایالات متحده همکاری را در مسایل مختلف مشکل ساخته است.

نشریه از یک گزارش اخیر گروه بین المللی بررسی بحران ها بعضی عبارات را اقتباس کرده است که می گوید، برای از بین بردن بحران عدم اعتماد بین حکومت و مردم افغانستان و جامعه جهانی تلاش های جدی لازم است از جمله تلاش برای دسترسی مردم به عدالت و برخورد با فساد اداری.

نشریه با جملات همین گزارش گروه بین المللی بررسی بحران ها مطلب خود را پایان می بخشد که نوشته است اگر با این مشکلات دقیق و عقیق برخورد نشود تغیر حالت در افغانستان ناممکن خواهد بود.
XS
SM
MD
LG