لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۰

کاهش کمک های امریکا با عکس العمل های شدید در پاکستان روبرو شده است


کانگرس ایالات متحدهء امریکا در سال 2009 میلادی پلان کمک هفت اعشاریه پنج میلیارد دالری را به منظور کمک به حکومت ملکی پاکستان تصویب کرد.

کانگرس با این اقدامش ثابت ساخت که واشنگتن به تعهدات درازمدتش با حکومت ملکی ضعیف پاکستان هم چنان وفا دار است.

اما دو سال بعد تر، به دلایل کاغذپرانی دفتری، اختلافات در مورد اولویت بندی و ترس از فساد اداری این برنامه با تاخیر رو به رو شد و فقط پنجصد میلیون دالر آن به مصرف رسید.

اکنون به نوشتهء واشنگتن پست، مجلس نماینده گان ایالات متحده امریکا در مورد قسمت باقی مانده این پول غور می کند.

مجلس نماینده گان امریکا به همین تازه گی ها کمک های خارجی اش را به میزان قابل ملاحظهء کاهش داد و شرایط سخت را در قسمت کمک هایش با برخی از کشورها به شمول پاکستان وضع کرد.

روزنامه در ادامه نوشته که عکس العمل ها در پاکستان شدید اند.

مقامات پاکستانی گفته اند که آغاز بطی برنامه امدادی و این احتمال که مقدار مجموعی این کمک شاید کمتر از مقدار وعده داده شده باشد، امریکا را به حیث یک متحد غیر قابل اعتماد جلوه داده است.

بسیاری از پاکستانی ها هنوز از امریکا به خاطر قطع کمک هایش با این کشور پس از خروج قوای شوروی سابق از افغانستان در سال 1989، ناراض استند.

به نوشته واشنگتن پست، تصمیم اخیر ادارهء رییس جمهور اوباما در مورد به تاخیر انداختن هشتصد میلیون دالر در بخش نظامی با پاکستان بار دیگر نمونهء از غیر قاطع بودن امریکا پنداشته می شود.

ملیحه لودهی، سفیر سابق پاکستان در امریکا به واشنگتن پست گفته است که اگر کمک ها به این کمی و کاستی انجام شود، در این صورت ذهن و قلب مردم را نمی توان به دست آورد.
یک مقام امریکایی به واشنگتن پست گفته است:
« این کمک ها در مورد پول نیست، ولی ما این مساله را به پول ارتباط داده ایم. به نظر من این کمک ها باید مردم را در بربگیرد تا پاکستانی ها به طور واضح تاثیر آن را حس کنند.»

مقامات ادارهء انکشاف بین المللی امریکا گفته است که تا سپتمبر سال 2010 میلادی هیچ پولی را دریافت نکرده بود و این اداره به شمول پول های استفاده نشده قبلی، بیش از دو میلیارد دالر را از سال 2009 میلادی به حکومت ملکی پاکستان کمک کرده است.

افزون بر این، مقامات امریکایی گفته اند که به خاطر جلوگیری از حیف و میل پول، کمک ها با پاکستان باید به صورت بطی انجام شود.

ادارهء اوباما وعده کرده است که تقریباً نصف پول جدید به عوض این که از طریق شرکت های قراردادی بین المللی مصرف شود، از طریق حکومت پاکستان و اداره های محلی این کشور مصرف خواهد شد.

اما مقامات امریکایی گفته اند که تشخیص اداره های حکومت پاکستان که سابقهء خوب و صلاحیت کاری داشته باشند، به ماه ها ارزیابی و تفتیش نیاز دارد.
یک مقام ادارهء انکشاف بین المللی امریکا در پاکستان گفته است:
«اگر ما پول را بسیار سریع مصرف کنیم، خطر آن موجود است که آن را غیر مسوولانه مصرف خواهیم کرد.»

به نوشتهء واشنگتن پست، مقامات امریکایی می گویند: هدف از این بستهء مالی با ثبات ساختن پاکستان از طریق بهبود برق رسانی، مکاتب و اقتصاد این کشور است نه جلب حمایت مردم پاکستان که براساس سروی ها قویاً ضد امریکا استند.
XS
SM
MD
LG