لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۳

امراض روانی در میان زنان افغانستان


جنگ ها و مهاجرت ها، فقر اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در افغانستان تاثیرات ناگواری بر زنده گی افغانها گذاشته است. امراض روانی به خصوص در میان زنان افغانستان از تاثیرات بد این حوادث می باشد. به اساس گفته های مسوولان وزارت صحت عامهء افغانستان، زنان افغان نسبت به مردان بیشتر دچار امراض روانی اند. به باور روان شناسان، ازدواج های اجباری و قبل از وقت، خشونت های خانواده گی، فقر اقتصادی، تجاوز جنسی و جنگ از عوامل عمدهء ابتلای زنان به مشکلات روانی می باشد.

به گفتهء آنان، تعداد معدودی از مراکز در مانی دولتی برای اینگونه زنان در افغانستان موجود است که برای این گونه مریضان کافی نمی باشد، اما شماری از مراکزی از سوی برخی موسسات در کابل تاسیس شده اند که به خاطر تداوی و مشوره دهی برای زنانی که با مشکلات روانی مصاب اند فعالیت می کنند. سازمان صحی جهان می گوید، یکی از مسایلی که جای آن در طبابت افغانستان خالیست، بحث روی مشکلات روانی و مشوره دهی برای زنانیست که با امراض روانی دچار اند و مقامات وزارت صحت عامهء این کشور نیز به این مساله توجه چندانی نکرده اند.

به گفتهء روانشناسان، زمانی که یک مریض از لحاظ جسمی دچار مشکل می شود، باید به این مساله توجه شود که آنها از لحاظ روانی نیز دچار مشکلات شده اند و آنها بیشتر از نظر روانی تحت تداوی قرار بگیرند. یکتن از زنانی که از مدت دو ماه تحت تداوی و مشوره دهی روان شناسان در دفتر مدیکای افغانستان قرار دارد می گوید، قبل از این که در این مرکز بی آید، درد های شدید داشته و احساس کسالت، عصبانیت، دلتنگی و سر دردی می کرد، اما بعد از این که داکتران برایش مشوره های روانی داده اند، حالا احساس راحتی می کند.

توضیحات بیشتر را در این گزارش بشنوید:


تهیه کننده: شمیلا جاوید

با کلیک روی متن، این برنامه را می توان شنید!
XS
SM
MD
LG