لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۴

«پاکستان می تواند شبکهء حقانی را به میز مذاکره حاضر کند»


یک مقام ارشد اردوی پاکستان گفته است این کشور می تواند شبکه حقانی را به مذاکره حاضر کند.

به گفته وی، پاکستان خطوط ارتباط با جلال الدین حقانی رهبر این شبکه وابسته با القاعده را باز نگهداشته است. این مقام در صحبت با آژانس خبری اسوشیتد پرس نخواسته نامش افشا شود زیرا که صلاحیت نشر اطلاعات در این مورد را نداشته است.

این مقام اتهامات جانب امریکا و افغانستان که اسلام آباد با شبکهء حقانی کمک های تسلیحاتی می کند را رد کرده است.
اما کشاندن حقانی به میز مذاکرات نقش عمده پاکستان را در مذاکرات برای پایان جنگ در افغانستان تضمین می کند و این کشور را از نفوذش پس از خروج قوای بین المللی در افغانستان اطمینان می دهد.

این پیشنهاد پاکستان در حالی صورت گیرد که تلاش ها به هدف یافتن راه حل مسالمت آمیز نزاع افغانستان پیش از سال 2014 که تا آن زمان تقریباً همهء قوای محاربوی بین المللی از افغانستان خارج خواهند شد، شدت اختیار کرده است.

اما واشنگتن بخاطر تهدید که از شبکهء حقانی متوجه قوای امریکایی در افغانستان است از پاکستان می خواهد تا این شبکه را از راه نظامی دنبال کند.

امیر البحر مایک مولن رییس کمیته لوی درستیزان قوای مسلح امریکا در جریان دیدار اخیرش در ماه جاری از افغانستان از سرعت عمل پاکستان در برابر این گروه ابراز مایوسی کرد. وی گفت، آنها برای گرفتن جلو این شبکه به فشارهای شان ادامه خواهند داد.

اما این مقام اردوی پاکستان به اسوشیتدپرس گفته است که عملیات نظامی علیه شبکهء حقانی موجب گسترش جنگ در سرتاسر منطقه قبایلی خواهد شد که اردو در آن پیروز شده نمی تواند.

معمای که چگونه با شبکهء حقانی برخورد شود روابط پاکستان را با ایالات متحده و افغانستان متاثر ساخته است.

مطالعهء که از سوی مرکز مبارزه با تروریزم و یست پواینت اخیراً انتشار یافته ارتباطات عمیق را میان شبکهء حقانی و آی ایس آی یا اداره استخبارات پاکستان دریافته است.

در عین حال تورن جنرال دانیل آلین قوماندان قوای ایتلافی در شرق افغانستان شبکهء حقانی را دشمن شماره یک و بالاتر از گروه طالبان به رهبری ملا عمر خوانده است.

روز سه شنبه ایالات متحدهء امریکا ملا سنگین ځدران یک قوماندان شبکهء حقانی را به عنوان تروریست شناخت و اگر دارایی در ایالات متحده داشته باشد ضبط می شود و امریکایی ها نمی توانند با او داد و ستد داشته باشند.

جنرال آلین که درباره اشتراک شبکهء حقانی در مذاکرات خوشبین نیست همچنین از لانه های مصوون این شبکه در پاکستان انتقاد کرده است.

وی در مصاحبه به لانگ وار جورنال گفته است: از آنجاییکه شبکهء حقانی تکتیک های بی رحمانهء را در قتل صدها افغان استفاده می کند بسیار دشوار خواهد بود تصور کرد که این شبکه در فکر مذاکره است، خصوصاً به گفته وی تا زمانی که این شبکه از لانه های مصوونی در میران شاه برخوردار باشد.

میران شاه مرکز وزیرستان شمالی و هدف حملات زیادی طیاره های بی پیلوت امریکایی بوده است.

مدرسه حقانی چندین بار مورد این حملات قرار گرفته و تعدادی از شورشیان نیز در آن کشته شده اند.
XS
SM
MD
LG