لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۸

نیل آرمسترانگ به افغانستان مسافرت کرد


نیل آرمسترانگ که اینک 81 سال دارد، در سال 1969 میلادی با گذاشتن قدم روی کرهء مهتاب شهرت جهانی یافت و به یک اسطورهء زنده مبدل شد. وی نخستین انسانی بود که در تاریخ بشریت روی یک کره آسمانی دیگر به غیر از زمین گام گذاشت.

اینک نیل آرمسترانگ به افغانستان مسافرت کرد و با یک تعداد محدود از منسوبین نیروهای هوایی افغانستان که در «کمپ آموزشی ایگر» در کابل مورد آموزش قرار دارند، ملاقات کرد.
«کمپ آموزشی ایگر» قرارگاه مرکزی ماموریت ناتو در زمینهء آموزش نیرو های امنیتی افغان در افغانستان می باشد.


نیل آرمسترانگ می گوید:
«اشتیاق و عشق در هر مسلک و مشغولیت خیلی مهم است.»

وی که در کمپ ایگر برای یک جمعیت کوچک از خانم های که چادر های سیاه و مردانی که کلاه های سبز نظامی به سر داشتند، صحبت می کرد؛ اظهار داشت:
«دیدن همچو یک گروپ از جوانان با غیرت و پرشور، نهایت دلگرم کننده می باشد.»

در شرایطی که مبارزه با طالبان و جنگ پرمصرف یک دهه به درازا کشانیده شده، به دست آوردن حمایت افراد تازه جلب شده به نیرو های مسلح و مردم افغانستان را به شکل روز افزون آن دشوار می سازد؛ شخصیت های برجسته و مشهور امریکایی اکثراً به درود و احترام منسوبین نظامی امریکا به خارج از آن کشور رفته اند، ولی همچو یک ملاقات با منسوبین افغان خیلی نادر بوده است.

نیل آرمسترانگ را در این مسافرت به افغانستان دو فضانورد دیگر امریکایی، جیم لوویل (Jim Lovell) 83 ساله که فرماندهی ماموریت مشهور نجات اپولوی(13) را به عهده داشت و جینی سرنان (Gene Cernan) آخرین فضانورد امریکایی که به کرهء مهتاب سفر کرد و روی آن قدم گذاشت، همراهی می کردند.

برای تورن خان آقا غزنوی ملاقات با این فضانوردان بزرگ یک رویداد غیر قابل تصور محسوب می شود، وی در این رابطه می گوید:
« شخصیت های بزرگی که واقعاً به مهتاب رفته اند، مستقیماً به سوالات من جواب می دهند... خیلی هیجان برانگیز و متحیر کننده است.»

ناتو به شدت و در مسابقه با زمان تلاش می کند، پولیس و اردوی ضعیفاً تجهیز شده و اکثراً بی سواد افغانستان را قبل از آنکه در سال 2014 همهء مسوولیت های امنیتی را به آن ها بسپارند، تعلیم و آموزش داده شود.

منقدین در مورد کندی پروسهء تعلیم و آموزش نیرو های افغان و دشواری ها در زمینهء حفظ دستاورهای امنیتی، هوشدار داده اند.

با وصف ادعای موفقیت از سوی هردو جانب، افزایش تلفات پرسونل نظامی وافراد ملکی، باعث غیر محبوبیت بیشتر این جنگ به رهبری ناتو شده است.
XS
SM
MD
LG