لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۴

از یک نوع کود کیمیاوی پاکستانی در ساختن بمب استفاده می شود


در یک گزارش آژانس خبری رویترز گفته شده است:
سال گذشته درملتان پاکستان در فابریکهء مواد کیمیاوی پاک ارب فرتلایزر (Pakarab Fertilizers) به اندازهء کلسیم امونیوم نایتریت تولید شده، که برای ساختن 140 هزار بمب کافی می باشد.
این مواد در پاکستان به طور قانونی ساخته شده، بعداً توسط طالبان به افغانستان آورده می شود.

اردوی امریکا می گوید در هشتاد درصد بمب های ساخته شدهء محلی در افغانستان از کود کیمیاوی استفاده می شود و از ترکیب کلسیم امونیوم نایتریت با برخی مواد دیگر، مواد قوی منفجره به دست می آید.
20 درصد باقی مانده بمب های محلی از مرمی های توپ و هاوان، باروت و ماین ها در افغانستان ساخته می شوند.

امریکایی ها یک ونیم سال قبل با مقامات پاکستانی و روسای کمپنی پاک ارب فرتلایزر (Pakarab Fertilizers) که یک فابریکهء بزرگ تولید کود کیمیاوی می باشد، گفتگو های انجام دادند، ولی با آنهم در زمینهء تولید و توزیع کود کیمیاوی کدام تغییری رونما نشده است.

سناتور دموکرات باب کیسی (Bob Casey) که در راس یک هیات امریکایی به خاطر حل این مشکل به پاکستان مسافرت کرده بود، می گوید:
«در صورتیکه در یک کشور موادی تولید شود که خطر و مشکل را به وجود می آورد، به خاطر حل مشکل، حد اقل نصف مسوولیت را نیز باید آن کشور به عهده گیرد.»

مقامات امریکایی می گویند، پاکستان و مسوولین پاک ارب فرتلایزر (Pakarab Fertilizers) تعهد کرده اند که بر صادرات این کود کیمیاوی قیودات را وضع می کنند.
طالبان پاکستان نیز از این کود کیمیاوی استفاده کرده اند و در اثر حملات بمبی آن ها هزاران تن کشته شده است.

مقامات امریکایی این را پذیرفته اند که وضع قیودات در زمینهء تولید و توزیع کلسیم امونیوم نایتریت کار آسان نمی باشد. با وصف آن که حدود پانزده سال قبل در حادثهء انفجار در شهر اکلاهوما (Oklahoma) از کلسیم امونیوم نایتریت استفاده شده بود، صرف ماه گذشته حکومت امریکا وضع قیودات را بر توزیع آن پیشنهاد کرد.

روزنامهء واشینگتن پوست می نویسد:
در حالیکه هر روز تلفات قوت های امریکایی در اثر انفجار بمب های محلی در افغانستان افزایش می یابد، در صورتیکه پاکستان بر تولید، توزیع و صادرات کلسیم امونیوم نایتریت قیودات را وضع نکند، روابط امریکا با پاکستان که همین اکنون هم با تنش های مواجه است، تیره تر خواهد شد.

سناتور دموکرات باب کیسی (Bob Casey) می گوید:
«این یک آزمایش است و ما منتظر نتایح آن می باشیم.»
XS
SM
MD
LG