لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۴

سناتور امریکایی: پاکستان تهدید عمده به افغانستان به حساب می آید


مارک کرک سناتور امریکایی از حزب جمهوریخواه
مارک کرک سناتور امریکایی از حزب جمهوریخواه
یک سناتور امریکایی که اخیراً از سفرش به منطقه به امریکا برگشته است، هشدار داده است که پاکستان تهدید عمده به افغانستان به حساب می آید و ادارهء استخبارات نظامی این کشور بزرگترین خطر را برای حکومت افغانستان تشکیل می دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مارک کرک سناتور امریکایی از حزب جمهوریخواه بعد از سفر دو هفته یی خود به منطقه گفته است که شبکهء حقانی توسط ادارهء استخبارات پاکستان یا آی اس آی، حمایت می شود.

خبرگزاری فرانسه از سناتور کرک نقل کرده که گفته است:
« بیانات مقامات حکومت پاکستان که عکس این موضوع را می رسانند، دروغ محض اند.»

دفتر این سناتور امریکایی متن سخنرانی او را درین مورد منتشر کرده است. بر اساس گزارش ها، ادارهء استخبارات پاکستان از دیر زمانی با جنگجویانی که در مناطق قبایلی پاکستان فعالیت دارند، در تماس بوده است.

خبرگزاری فرانسه می گوید: سناتور کرک گفته است:
« بگذارید به طور واضح بگویم که بسیاری از امریکایی ها به خاطر حمایت آی.اس.آی از شورشیان در افغانستان، در آن جا کشته شده اند.»

سناتور کِرک هم چنان افزود که وقت آن رسیده است که در مورد کمک ایالات متحدهء امریکا که نتیجهء معکوس را به همراه داشته است، تجدید نظر شود.

شبکهء حقانی که با طالبان در ارتباط است، خطرناک ترین دشمن نیروهای امریکایی در شرق افغانستان محسوب می شود.

جلال الدین حقانی یکی از قوماندان های جهادی پیشین، این شبکه را بنیاد گذاشت و اکنون پسرش سراج الدین حقانی رهبری آن را برعهده دارد.

واشنگتن هر دوی شان را به حیث تروریستان جهانی قلمداد می کند. این شبکه به انجام مرگبارترین حملات علیه نیروهای امریکایی در افغانستان مقصر دانسته شده است.

در سال 2009 میلادی، افراد مربوط به این شبکه با یک حملهء انتحاری در داخل یک پایگاه نظامی امریکا در ولایت خوست در شرق افغانستان، هفت کارمند ادارهء استخبارات مرکزی ایالات متحدهء امریکا را کشتند.

سناتور کِرک هم چنان گفته است که این شبکه به یک نیروی بسیار خطرناک، مرگبار و سرطانی در افغانستان مبدل شده است. او گفته است که در نتیجهء این ماموریتش به منطقه، نظرش در مورد پاکستان تغییر خورده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این سناتور امریکایی گفته است که برای اولین بار در سال 2008 میلادی به حیث مامور ارشد احتیاط در بخش استخبارات در افغانستان خدمت کرده بود.

او افزوده است که در آن زمان فکر می کرد که وضعیت پاکستان پیچیده است و با توجه به منافع امریکا درین کشور باید از راه دیپلوماتیک با آن برخورد شود.

اما، اکنون، سناتور کِرک گفته است که با آن نظر دیگر موافق نیست و در مورد کمک های امریکا با پاکستان باید تجدید نظر شود.
XS
SM
MD
LG