لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۵۵

«شبکه حقانی با حکومت پاکستان ارتباط دارد»


کمرون مونتر سفیر امریکا در پاکستان
کمرون مونتر سفیر امریکا در پاکستان
مقامات امریکایی و ناتو، شبکه حقانی را مسوول حملات زیاد در افغانستان می دانند، بشمول حمله هفته گذشته بالای سفارت امریکا و قرار گاه ناتو در کابل، مقامات امریکایی از مدتها به این طرف راجع به روابط میان اردوی پاکستان و شبکه حقانی بد گمانی دارند، اما بخاطر مجبوریت آوردن ثبات در افغانستان، هیچگاهی هم به این صراحت این بد گانی را اظهار نکرده بودند مثل آنچه که دیروز شنبه کمرون مونتر سفیر امریکا در پاکستان در یک مصاحبه ای با رادیو پاکستان اظهار داشت.

سفیر امریکا در جریان همین مصاحبه گفت:
حمله ای که چند روز پیش در کابل صورت گرفت کار شبکه حقانی بود. حقیقت این که ما در گذشته هم گفته ایم که اینجا مشکلات وجود دارد، اینجا شواهد وجود دارد که نشان می دهد شبکه حقانی با حکومت پاکستان ارتباط دارد و این چیزی است که باید متوقف ساخته شود.

اردوی پاکستان به حمله وعملیات علیه شبکه حقانی در وزیرستان شمالی علاقه نه دارند و مقاومت نشان می دهند، زیرا آنها می گویند، کدام خطر مستقیم شبکه حقانی متوجه پاکستان نمی باشد. اردوی پاکستان همچنان به این باورند که ازین گروپ می توانند بعد از خروج نیروهای خارجی علیه نفوذ هند در افغانستان استفاده نمایند.

در یک اعلامیه روز جمعه در اجلاس ناتو در هسپانیه، جنرال اشفاق کیانی لوی درستیز پاکستان در اشاره به این موضوع گفت، حق مسلم پاکستان است تا سیاست های خود را در مطابقت به منافع پاکستان و آرزو های مردم پاکستان تنظیم یا فارمول بندی کند.

امریکایی ها زیر فشار قرار دارند تا قبل از پلان خروج عساکر این کشور در سال 2014 میلادی موفقیت نشان بدهند، ازین جهت بالای اردوی پاکستان فشار وارد می نمایند تا علیه شبکه حقانی اقدام نماید که در دو سال گذشته بدون نتیجه بوده است.

لیون پنیتا وزیر دفاع امریکا بروز چهار شنبه گفت، ایالات متحده امریکا بخاطر تهدید که از سوی گروپ های افراطی مسلح در پاکستان متوجه نیروهای امریکایی در افغانستان است، ما مجبور خواهیم بود بخاطر حمایت عساکر خود اقدامات یک جانبه نمایم. اما وزارت خارجه پاکستان، هوشدار امریکا را در ارتباط پایگاه های افراطیون مسلح در پاکستان دور از خطوط همکاری مشترک دو کشور در مبارزه علیه تروریزم خواند.
XS
SM
MD
LG